این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱-۱۲
عنوان فارسی
مقایسه رضایتمندی خدمت گیرندگان در پایگاه های سلامت دولتی و برونسپاری شده تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: شبکه های بهداشت و درمان مبتنی بر اصول عدالت، فناوری مناسب، همکاری بین بخشی و مشارکت مردمی ایجاد شده است. سنجش رضایتمندی بیماران به عنوان یکی از معیارهای اساسی در تعیین کیفیت خدمات مراقبتی است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه میزان رضایتمندی خدمت گیرندگان در پایگاه های سلامت دولتی و غیردولتی جنوب تهران در سال 1400 است. روش کار: این پژوهش از نوع مقطعی توصیفی-تحلیلی می باشد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته برای 400 نمونه، استفاده شد، بخش اول مشخصات دموگرافیک مراجعه کنندگان، وضعیت بیمه، محل جغرافیایی پایگاه، سیستم نوبت دهی و دفعات مراجعه و نوع پایگاه سلامت بود. بخش دوم شامل نوع و میزان رضایتمندی از خدمات ارائه شده بود. نتایج: در پایگاه های دولتی بیشترین رضایتمندی مراجعین به ترتیب از خدمات واکسیناسیون، آموزش های پس از واکسیناسیون، زمان انتظار و فضای فیزیکی بود. در پایگاه های برونسپاری شده آموزش مراقبت های پس از واکسیناسیون، مراقبت کودک زیر یک سال، واکسیناسیون و نحوه پاسخگویی و مسئولیت پذیری به ترتیب بالاترین سطح رضایتمندی را کسب کردند. مراقبت جوانان و میانسالان در پایگاه های دولتی و مراقبت جوانان در پایگاه های برونسپاری شده از کمترین میزان رضایت برخوردار بوده اند. نتیجه گیری: سنجش مستمر و مکرر رضایتمندی و طراحی مداخلات بهنگام براساس نتایج حاصل در راستای ارتقا کیفیت خدمات بهداشتی به جمعیت تحت پوشش خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پایگاه سلامت، برونسپاری، رضایتمندی، مرکز بهداشت جنوب تهران
عنوان انگلیسی
Comparison of the Level of Satisfaction of Service Recipients Between Government and Outsourced Health Posts Under Coverage of South Tehran Health Center
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: The District Health Network is based on the principles of equity, appropriate technology, inter-sectoral collaboration and public participation. Measuring patient satisfaction is one of the basic criteria in determining the quality of care services. The purpose of this study was to compare the level of satisfaction of service recipients between government and non-government health posts in the south of Tehran in 2021. Materials and Methods: This was a cross-sectional, descriptive and analytical study. A two-part researcher-developed questionnaire was used to collect data. The first part included items related to demographic characteristics of the clients, insurance status, geographical location and type of health post, appointment system and frequency of visits, and the second part contained questions on the type and level of satisfaction with the services provided. Results: In the governmental health posts, the clients were mostly satisfied with, in a decreasing order, vaccination services, post-vaccination education, waiting time and physical space. In the outsourced posts, post-vaccination care education, under-one year old child care, vaccination and a sense of responsibility obtained, in an increasing order, the highest scores of satisfaction. Further analysis of the data showed the clients' least satisfaction with youth and middle-aged care in governmental posts and youth care in outsourced posts. Conclusion: Continuous and frequent measurement of satisfaction and developing timely interventions based on the results obtained will help greatly promotion of the quality of health services.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health Post, Outsourcing, Satisfaction, South Tehran Health Center
نویسندگان مقاله
علیرضا دلاوری | Alireza Delavari
Ph.D. Professor, Research Institute of Gastroenterology and Liver Diseases, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
1- استاد، پژوهشکده گوارش و بیماریهای کبدی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
عباس وثوق مقدم | Abbas Vosoogh-Moghaddam
Ph.D. Associate Professor, Department of Governance and Health, National Institute of Health Research, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2- دانشیار، گروه آموزشی- تحقیقاتی حکمرانی و سلامت، موسسه ملی تحقیقات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
زهرا کاظمی اسفه | Zahra Kazemi Esfa
MSc. Student, Department of Management and Health Services, In-Service Training Center for Employees of Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3- دانشجو دوره کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و خدمات بهداشتی درمانی، مرکز ضمن خدمت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
زهرابیگم سیدآقا میری | Zahra Beigom Seyed Aghamiri
MSc. Department of Adolescent and School Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
4- کارشناس ارشد، گروه سلامت نوجوانان جوانان ومدارس، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-182&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات