این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۴۵-۶۵
عنوان فارسی
مقایسه اسناد برنامههای راهبردی در دانشگاههای دولتی منتخب
چکیده فارسی مقاله
هدف از این مطالعه، بررسی مقایسه اسناد رسمی برنامههای راهبردی در دانشگاههای دولتی منتخب و پاسخ به این دو پرسش اصلی است : بین عناصر شکلی و محتوایی اسناد برنامههای راهبردی دانشگاههای دولتی چه تفاوتها و شباهتهایی وجود دارد؟ آیا در این اسناد، طراحی منحصربهفردی متناسب با ویژگیهای خاص دانشگاههای مورد نظر وجود دارد؟ روش پژوهشی استفادهشده روش ترکیبی است. در بخش کیفی برای بررسی و تجزیهوتحلیل اسناد دانشگاهها و الگوها از روش تحلیل محتوا و برای بررسی ماتریس تفاوتها و شباهتهای اسناد برنامهها با الگوهای برنامهریزی موجود از روش کمی (آمار توصیفی) استفادهشده است. دانشگاههای نمونه موردبررسی شامل 10 واحد (شهید بهشتی، تبریز، خوارزمی، سمنان، شیراز، صنعتی امیر کبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، کاشان و مازندران) و الگوهای انتخاب شده برنامهریزی راهبردی 11 مورد (مینتزبرگ، بارکر و اسمیت، جانسون، نوستریج، نیواورلئان، انجمن دانشگاه ها، کلر، کللند و کینگ، استینر، ویسکانسین، کافمن و هرمن) بودهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در بررسی اسناد بین عناصر محتوایی دانشگاههای مذکور تفاوتهای متمایزی به چشم میخورد، درصورتیکه از نظر بررسی عناصر شکلی شباهتهای بسیاری بین آنها دیده میشود و این روند نسبت به الگوهای برنامههای منتخب نیز صادق است. بنابراین نتیجه میشود که هیچ کدام از دانشگاههای بررسیشده، بخصوص از نظر عناصر محتوایی، الگوی خاص مربوط به دانشگاه خود را طراحی نکرده بلکه آنها را اقتباس کردهاند و این اقتباس پذیری میتواند موفقیت دانشگاهها را در عملیاتی کردن اسناد برنامههای تنظیمی با چالش مواجه سازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اسناد برنامههای راهبردی، الگوهای برنامهریزی راهبردی، برنامهریزی آموزش عالی، بررسی مقایسهای، دانشگاههای دولتی
عنوان انگلیسی
Comparison of strategic planning documents in selected public universities of the country
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: The purpose of this study is to compare the official documents of strategic planning in selected public universities of the country in order to answer these two main questions: what are the differences and similarities between the formal and content elements of strategic planning documents of the selected public universities? Is there a unique design in these documents that fits the specific characteristics of their intended university? The research uses a mixed method. In the qualitative section, the content analysis method was used to review and analyze university documents and patterns, and the quantitative method (descriptive statistics) was used to examine the matrix of differences and similarities between program documents and existing planning patterns. The sample universities were 10 including Shahid Beheshti, Tabriz, Kharazmi, Semnan, Shiraz, Amir Kabir Industrial, Isfahan Industrial, Sharif Industrial, Kashan and Mazandaran university. The selected strategic planning models were 11 including Mintzberg, Barker & Smith, Johnson, Nostridge, New Orleans, University Association, Claire, Cleland and King, Steiner, Wisconsin, Kaufman, and Herman model. The findings show that in examining the documents, there are different differences between the content elements of the mentioned universities, while in terms of examining the formal elements, there are many similarities between them. And this trend is also true for selected planning patterns. Therefore, it is concluded that none of the surveyed universities, especially in terms of content elements, have designed a specific model for their university, but have adapted them. And this adaptability can challenge the success of universities in enforcing regulatory program documents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Strategic planning documents, strategic planning models, higher education planning, comparative study, public universities
نویسندگان مقاله
محمد یمنی دوزی سرخابی | Mohammad Yamani Douzi Sorkhabi
Shahid Beheshti University, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Higher Education
دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه آموزش عالی
اکبر گلدسته | Akbar Goldasteh
University of Science and Culture, Department of Educational Sciences
دانشگاه علم و فرهنگ ،دانشگاه علم و فرهنگ، گروه علوم تربیتی
حمید خسروی | Hamid khosravi
Shahid Beheshti University, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Higher Education
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه آموزش عالی
مولود محمدی معین | Moloud Mohammadi Moein
Shahid Beheshti University, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Higher Education
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه آموزش عالی
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1879-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات