این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۳۳-۴۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر معنای زندگی و بهزیستی روان شناختی دانش آموزان دختر درگیر بحران هویت
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر معنای زندگی و بهزیستی روان­شناختی دانش­آموزان دختر درگیر بحران هویت بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه دهم شهرستان پردیس در سال تحصیلی 1401- 1400 بود. به منظور انتخاب نمونه ابتدا با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله ­ای 246 نفر انتخاب سپس ابزار بحران هویت بر روی 240 نفر اجرا  و تعداد 30 نفر که دارای بحران هویت بودند به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. داده­های پژوهش به کمک پرسشنامه­های­ بهزیستی روا‌ن‌شناختی (PWBQ، ریف، 1989)، ﻣﻌﻨﺎی زﻧﺪﮔﯽ (MLQ، استگر و همکاران، 2006) و پرسشنامه بحران هویت (ICQ، احمدی، 1387) جمع­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با آزمون تحلیل کوواریانس چند­متغیری صورت گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر در متغیرهای معنای زندگی و بهزیستی روان­شناختی در دو گروه آزمایشی و گواه در مرحله پس­آزمون تفاوت معناداری دارد (34/40=F، 001/0>P). بنابراین می­توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر معنای زندگی و بهزیستی روان­شناختی دانش­آموزان دختر درگیر بحران هویت مؤثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امیددرمانی اسنایدر، بهزیستی روان‌شناختی، بحران هویت، معنای زندگی

عنوان انگلیسی The effectiveness of group training based on hope Snyder's theory on the meaning in life and psychological well-being of female students in identity crisis
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to determine the effectiveness of group  training based on Snyder's theory of hope on the meaning in life and psychological well-being of female students in an identity crisis. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all tenth-grade female students in Pardis city in the academic year 2020-2021. In order to select the sample, first 246 people were selected using a multi-stage cluster sampling method, then the identity crisis tool was performed on 240 people and 30 people who had identity crises were selected by the purposive sampling method and randomly in two experimental groups, and control was replaced. Research data were collected using the Psychological well-being Questionnaire (PWBQ, Ryff, 1989), the Meaning Life (MLQ,  Steger et al., 2006), and the Identity Crisis Questionnaire (ICQ, Ahmadi, 2008). Data were analyzed by multivariate analysis of covariance.  The results of multivariate analysis of covariance showed that group training based on Snyder's theory of hope in the variables of the meaning of life and psychological well-being in the experimental and control groups in the post-test stage is significantly different. (P < 0.001, F=40/34). Therefore, it can be concluded that group training based on Snyder's theory of hope had an effect on the meaning in life and psychological well-being of female students in an identity crisis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Snyder Hope Therapy, Psychological Well-Being, Identity Crisis, Meaning in Life

نویسندگان مقاله زینب بیرانوند | Zeynab Beyranvand
Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
گروه روان­شناسی، دانشگاه لرستان، خرم ­آباد، ایران.

عزت اله قدم پور | Ezatolah Ghadampour
Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
گروه روا­­ن­شناسی، دانشگاه لرستان، خرم ­آباد، ایران.

مسعود صادقی | Masoud Sadeghi
Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
گروه روا­­ن­شناسی، دانشگاه لرستان، خرم ­آباد، ایران.

محمدرضا حسنی جلیلیان | Mohammad-reza Hassani jalilian
Department Persian literature, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، خرم ­آباد، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4832-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات