این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مقایسه اثر تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای قشر حرکتی و بینایی بر حافظه کاری و عملکرد حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثر تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای قشر حرکتی و بینایی بر حافظه کاری و عملکرد حرکتی کودکان دختر با اختلال هماهنگی رشدی بود. مواد و روشها: در این مطالعه شبه آزمایشی با طرح تحقیق پیشآزمون- پسآزمون و دوره پیگیری 1 و 42 روزه، 48 دختر دارای اختلال هماهنگی رشدی با دامنه سنی 7 تا 10 سال انتخاب شدند. آنها به صورت تصادفی در 4 گروه 12 نفری شامل تمرینات tDCS قشر حرکتی، tDCS قشر بینایی، تحریک ساختگی و کنترل قرار گرفتند. شرکتکنندگان در پیشآزمون به اجرای 3 آزمون حافظه کاری و 10 مهارت پرتاب کردن و گرفتن پرداختند. مرحله مداخله در 5 روز متوالی انجام گرفت. در هر روز، تحریک الکتریکی مغز از قشر حرکتی (آند C3 و کاتد Fp2)، قشر بینایی (آند Oz و کاتد Cz) و تحریک ساختگی انجام میگرفت. شرکتکنندگان به اجرای 3 آزمون حافظه کاری و 10 مهارت پرتاب کردن و گرفتن میپرداختند. در آخرین جلسه، پسآزمون اجرا گردید. 1 روز و 42 روز بعد از مرحله پسآزمون، به ترتیب مرحله پیگیری کوتاه مدت و بلند مدت انجام گرفت. یافتهها: نتایج ماندگاری حافظه کاری و عملکرد حرکتی کودکان دختر دارای اختلال هماهنگی رشدی در آزمونهای پیگیری کوتاه مدت و بلند مدت را نشان داد. با این وجود، بین اثر تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای قشر حرکتی و بینایی بر حافظه کاری و عملکرد حرکتی تفاوت معنیداری یافت نگردید. نتیجهگیری: تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای قشر حرکتی و قشر بینایی به طور معنیداری حافظه کاری و عملکرد حرکتی کودکان دختر با اختلال هماهنگی رشدی را بهبود میبخشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلالات مهارت های حرکتی، کودک، حافظه
عنوان انگلیسی
Comparison of the Effect of Direct Transcranial Electrical Stimulation of Motor and Vision Cortex on Working Memory and Motor Performance in Children with Developmental Coordination Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of the current study was to compare the effect of direct transcranial electrical stimulation (tDCS) of the motor and vision cortex on working memory and motor performance in girls with developmental coordination disorder (DCD). Materials and Methods: In this semi-experimental study with a pre-test-post-test research design and a follow-up period of 1 and 42 days, 48 girls with developmental coordination disorder with an age range of 7 to 10 years were selected. There are randomly divided into 4 groups of 12 subjects, including motor cortex tDCS, visual cortex tDCS, sham stimulation, and control. Participants in the pre-test performed 3 working memory tests and 10 throwing and catching skills. The intervention phase was performed for 5 consecutive days. Each day, electrical stimulation of the brain on the motor cortex (C3 anode and Fp2 cathode), visual cortex (Oz anode and Cz cathode), and sham stimulation were performed. Participants performed 3 working memory tests and 10 throwing and catching skills. In the last session, the post-test phase was performed. 1 day and 42 days after the post-test phase, short-term and long-term follow-up phases were performed, respectively. Results: Results indicated the persistence of working memory and motor performance in girls with DCD in short-term and long-term follow-up tests. However, no significant difference was found between the effect of tDCS on the motor and vision cortex on working memory and motor performance. Conclusion: tDCS of the motor cortex and visual cortex significantly improved working memory and motor performance in girls with developmental coordination disorders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Motor Skills Disorders, Child, Memory
نویسندگان مقاله
فریبا جزینی | fariba jazini
Movement behavior group, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمود شیخ | mahmood sheikh
Movement behavior group, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-923-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات