این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۲۴

عنوان فارسی ارتقاء وضعیت نظام استاد مشاور و منتورینگ در راستای پاسخگویی به نیازهای آموزشی: مطالعه موردی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال ۱۴۰۰
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مشاوره توسط اساتید باتجربه، علاقه‌مند و باانگیزه، دانشجویان را در رویارویی با مشکلات آموزشی و دستیابی به اهداف تحصیلی، یاری نموده و امری ضروری در سیستم آموزشی به شمار می‌رود. هدف این مطالعه ارتقاء وضعیت نظام استاد مشاور و منتورینگ در راستای پاسخگویی به نیازهای آموزشی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز می­باشد. روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه اقدام پژوهی است که طی دو نیم­سال سال تحصیلی 1401-1400 انجام گرفت. ابتدا یک مطالعه کمی در خصوص رضایت دانشجویان از نظام استاد مشاور انجام‌شده و سپس در طی جلسات متعدد در قالب بحث گروهی با صاحبان اصلی فرآیند، مشکلات و راهکارهای ارتقای مشارکت دانشجویان احصا شد. در مرحله آخر بعد از اجرای مداخلات و راهکارها میزان ارتقاء فرایند بررسی شد. نتایج: میزان مشارکت دانشجویان در تکمیل پرسشنامه رضایت سنجی 65% بود. میزان رضایت دانشجویان از عملکرد استاد مشاور قبل از ارتقای فرایند 4/42% بود. بعد از شناسایی مشکلات و چالش‌های اصلی نظام استاد مشاور و منتورینگ (4 تم اصلی و 7 تم فرعی)، اقداماتی در راستای افزایش میزان آگاهی دانشجویان، شفاف نمودن فرایند نظام استاد مشاور و منتورینگ، افزایش انگیزه اساتید دانشکده جهت همکاری در نظام استاد مشاور و رضایت سنجی ترمی از دانشجویان به‌ منظور ارتقاء فرایند و تعدیل مشکلات نظام استاد مشاور انجام پذیرفت. با اجرای مداخلات پیشنهادی میزان رضایت کلی به 7/66% افزایش پیدا کرد. نتیجه‌گیری: ارتقای فرآیند فوق باعث افزایش رضایتمندی دانشجویان، بهبود تعاملات دانشجویان با اساتید مشاور و کاهش فاصله بین محیط آموزشی و دانشجویان در دوران اپیدمی کووید 19 گردید.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظام استاد مشاور، منتورینگ، پاسخگویی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Improving the Status of the Academic Advisor and Mentoring System in order to Meet the Educational Needs: a Case Study in Tabriz University of Medical Sciences in 2021
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Counseling by experienced, interested and motivated professors helps students in facing educational problems and achieving educational goals and is considered a necessary action in the educational system. The aim of this study is to improve the status of academic advisor and mentoring system in order to meet the educational needs of students of management and medical informatics faculty of Tabriz University of medical sciences. Methods: This is an action research study that was conducted during two semesters of the academic year of 1401-1400. First, a quantitative study was conducted regarding students' satisfaction with the academic advisor system, and then during numerous meetings in the form of focus group discussions with the main owners of the process, academic advisor systems problems and solutions to improve it were identified. In the last stage, after the implementation of interventions and solutions, the degree of improvement of the process was checked. Result: The participation rate of students in completing the satisfaction questionnaire was 65%. The degree of students' satisfaction with the professor's performance before the process improvement was 42.4%. After identifying the main problems and challenges of the academic advisor and mentoring system (4 main themes and 7 sub-themes), actions aimed at increasing students' awareness, clarifying the process of the academic advisor and mentoring system, increasing the motivation of faculty members to cooperate in the academic advisor system and satisfaction survey of students was conducted in order to improve the process and adjust the problems of this system. With the implementation of the proposed interventions, the overall satisfaction level increased to 66.7%. Conclusion: The promotion of this process increased the satisfaction of students, improved interactions between students and professors, and reduced the distance between the educational environment and students during the epidemic of Covid-19.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic advisor system, Mentoring, Accountability, Students

نویسندگان مقاله رعنا غلامزاده نیکجو |
School of Management & Medical Informatics, Department of Health Policy & Management, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، گروه مدیریت و سیاست‌گذاری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.

ربابه امروزی |
School of Management & Medical Informatics, Department of Health Policy & Management, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، گروه مدیریت و سیاست‌گذاری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

فرشته وثوق زاده |
School of Management & Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-591-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات