این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستار و پزشک در رزم، جلد ۱۰، شماره ۳۵، صفحات ۵۲-۶۱

عنوان فارسی اثر بخشی آموزش تاب‌آوری بر سرمایه‌های روان‌شناختی جوانان سرباز دارای والدین طلاق گرفته ارشد نظامی ارتش در شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر سرمایه‌های روان‌شناختی جوانان سرباز دارای والدین طلاق گرفته ارشد نظامی ارتش در شهر اصفهان اجرا گردید. روش: طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و شامل یک پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود که در هر دو گروه آزمایش و گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه سربازان دارای والدین طلاق گرفته ارشد نظامی ارتش شهر اصفهان در سال 1399 را در بر می‌گیرد. نمونه مورد پژوهش شامل 50 نفر از سربازان واجد شرایط بودند که با با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه کنترل (25 نفر) و آزمایش (25 نفر) تخصیص یافتند. مداخله آموزشی بر روی گروه آزمایش در مدت 45 روز و در طی ده جلسه اجرا شد و به گروه کنترل آموزشی ارائه نشد. در این پژوهش از مقیاس‌های تشخیصی سرمایه روان‌شناختی مک گی (Mac Gee)، به‌عنوان ابزاری برای سنجش اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر سرمایه روان‌شناختی استفاده شد و داده‌های جمع‌آوری‌شده، با استفاده از روش کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که روش آموزش تاب‌آوری به‌طور معناداری در سطح 0.001P < بر افزایش سرمایه روان‌شناختی سرباز ارشد دارای والدین طلاق مؤثر است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که می‌توان از روش آموزش مهارت‌های تاب‌آوری به‌عنوان روشی کارآمد برای افزایش مؤلفه‌های سرمایه‌های روان‌شناختی در جوانان سرباز دارای والدین طلاق گرفته ارشد نظامی ارتش استفاده نمود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش تاب‌آوری، سرمایه روان‌شناختی، سربازان.

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Resilience Training on the Psychological Capital of the Young Soldiers with Divorced parents of army Senior military in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of resilience training on the psychological capital of young soldiers with divorced parents of army senior military in Isfahan. Method: The research design was quasi-experimental and included a pretest and posttest that was performed in both experimental and control groups. The statistical population of the present study includes all soldiers with divorced parents of the senior military of the Isfahan city army in 1399. The sample consisted of 50 qualified soldiers who were selected using the available sampling method and were randomly assigned to the control (25) and experimental (25) groups. The educational intervention was performed on the experimental group for 45 days in ten sessions and was not provided to the educational control group. In this study, Mac Gee's diagnostic scales of psychological capital were used as a tool to measure the effectiveness of resilience training on psychological capital and the collected data were analyzed using the covariance method. Results: The results showed that resilience training method at the level of P < 0.001 was significantly effective in increasing the psychological capital of senior soldiers with divorced parents. Conclusion: The results showed that resilience skills training can be used as an effective way to increase the components of psychological capital in young soldiers with divorced parents of senior military soldiers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Resilience Training, ‎ Psychological Capitals,soldiers

نویسندگان مقاله اکبر قاسمی خردمند | Akbar ghasemi kheradmand
Islamic Azad University, Research Sciences (Khorasgan)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات (خوراسگان)

راهبه یغمایی | Rahebeh Yaghmaie
Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

مژگان عارفی | Mozhgan Arefi
Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan)
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)


نشانی اینترنتی http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2838-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات