این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
جامعه شناسی تاریخی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۳۸۱-۴۱۲
عنوان فارسی
جایگاه بسیج تدارکی، تدافعی و تهاجمی بازار در انقلاب اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله
چکیده باتوجهبه اهمیت نقش بسیج سیاسی بازار در انقلاب 57 مبنی بر حمایت بیشائبهای که در زمینههایی چون احداث مساجد و تکایا و درمانگاههایی که بهرایگان مردم را درمان میکردند و تأمین مالی روحانیت، جامعه توانست قشر بازار را در میان تودههای جامعه موردتوجه قرار داده و از ارکان مهم جامعه به شمار آید. در این مقاله تلاش شده است که کنش بازار و بازاریان را بهعنوان یک نیروی اجتماعی تأثیرگذار در جریان انقلاب اسلامی با رویکرد بسیج مورد بررسی قرار گیرد و به این سؤال پاسخ دهد که بسیج سیاسی بازار سنتی چه نقشی در روند کنش جمعی در انقلاب اسلامی سال 57 ایران ایفاء کرده است؟ در پاسخ به این سؤال، باتکیهبر نظریه کنش جمعی چارلز تیلی به بررسی نقش بسیج سیاسی تدارکی و تدافعی و تهاجمی بازار بر انقلاب سال 57 پرداخته میشود و نظر به بررسی نقش بازار در بسیج تدارکاتی در زمینههایی چون احداث مساجد و تکایا و درمانگاههایی که بهرایگان مردم را درمان میکردند و تأمین مالی روحانیت پرداخته میشود و همچنین در بسیج تهاجمی با حضور در تشکلهای سیاسی همچون هیئت مؤتلفه اسلامی و در بسیج تدافعی در پیوستن بازاریان به اعتصابات سراسری جهت حمایت از انقلاب سال 57 اذعان داشت به بررسی نقش بازار نقشی در انقلاب 57 پرداخته میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژههای کلیدی، بسیج تدارکی، بسیج تدافعی، بسیج تهاجمی، بازار سنتی، چارلز تیلی، انقلاب اسلامی ایران
عنوان انگلیسی
The position of logistical, defensive and offensive market mobilization in the Islamic Revolution of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Considering the importance of the political mobilization of the bazaar in the 1957 revolution based on the unquestionable support that it provided in areas such as the construction of mosques and takayas and financing of the clergy, the purpose of the upcoming research is to investigate the action of the bazaar and the bazaar people as an influential social force during the Islamic revolution with a descriptive-explanatory method. and tries to answer the question that what role did the political mobilization of the traditional market play in the process of collective action in the 1957 Iranian Islamic Revolution? In response to this question, based on Charles Tilly's theory of collective action, the role of the market's logistical, defensive and offensive political mobilization on the revolution of 1957 is discussed, and according to the findings of the research, considering the role of the market in logistical mobilization in areas such as the construction of mosques and takaya and The financing of the clergy was discussed, and also in the offensive mobilization of the bazaar by examining the presence of the bazaar in political organizations such as the Islamic Federation and in the defensive mobilization in the joining of the bazaars to the nationwide strikes to support the 1957 revolution, the role of the bazaar in this revolution is discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Procurement Mobilization, Defensive Mobilization, Offensive Mobilization, Traditional Market, Charles Tilley, Islamic revolution of Iran
نویسندگان مقاله
روژان حسام قاضی | Rozhan Hesamghazi
Assistant Professor of Political Science
استادیار گروه علوم سیاسی
مهدی اسلامی | Mehdi Eslami
Master of Political Science
کارشناس ارشد گروه علوم سیاسی
سید عبدالله میرغیاثی | Seyed Abdullah Mirghiasi
Assistant Professor of Political Science
استادیار گروه علوم سیاسی
نشانی اینترنتی
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-43001-3&slc_lang=fa&sid=25
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات