این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تاثیر آموزش اختصاصی کردن خاطرات در کاهش علائم شناختی و هیجانی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مشکلات مربوط به حافظه بهویژه بیشکلیگرایی حافظه شرححال نقش محوری در ایجاد، تداوم و درمان اختلال استرس پس از سانحه دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش اختصاصیکردن خاطرات در کاهش علائم شناختی و هیجانی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه انجام شد. روشکار: این پژوهش از نوع آزمایشی (پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه) بوده است. جامعه آماری در این مطالعه شامل تمامی افراد دارای تجربه ترومای زلزله و نشانگان PTSD ساکن شهرستان سرپل ذهاب در سه ماهه اول سال 1401 بود. 30 نفر از بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بهصورت نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 6 جلسه 90 دقیقهای، یک روز در هفته تحت آموزش اختصاصیسازی خاطرات قرار گرفت اما برای گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. هر دو گروه (کنترل و آزمایش) قبل و بعد از مداخله و پس از پیگیری یک ماهه به پرسشنامههای مقیاس دشواری در تنظیم هیجان- فرم کوتاه (DERS-16)، مقیاس توجه به اطلاعات مثبت و منفی APNIS)) و مقیاس نقص در کارکردهای اجرایی بارکلی (BDEFS) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آزمون تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 28 استفاده شد. یافتهها: بین میانگین نمره های پسآزمون گروه مداخله و شاهد تفاوت معنیداری وجود داشت، بدین ترتیب که آموزش اختصاصی کردن خاطرات به طور معناداری منجر به کاهش بدتنظیمیهیجانی منفی، سوگیری توجه و نارسایی بازداری در گروه مداخله شد (05/0>P)، همچنین در مرحله پیگیری یک ماهه این تفاوت حفظ شده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده، استفاده از درمانهای گروهی همچون برنامه آموزش اختصاصیکردن خاطرات اثرات مثبتی بر کاهش بدتنظیمیهیجانی منفی، سوگیری توجه و نارسایی بازدرای افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بر جای میگذارد. لذا بهعنوان یک مداخله موثر جهت کاهش مشکلات شناختی و هیجانی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختصاصی کردن خاطرات، اختلال استرس پس از سانحه، بدتنظیمی هیجانی، سوگیری توجه، نارسایی بازداری.
عنوان انگلیسی
The effect of memory specificity training on reducing cognitive and emotional symptoms in people with post-traumatic stress disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Memory problems, especially Over general Autobiographical, play a central role in the development, persistence, and treatment of post-traumatic stress disorder. Therefore, the present study aimed to investigate the effect of memory-specific training in reducing cognitive and emotional symptoms in people with post-traumatic stress disorder. Methods: This research was an experimental type (pre-test-post-test with control group and one-month follow-up). The statistical population in this study included all people with experience of earthquake trauma and PTSD syndrome living in Sarpolezahab city in the first quarter of 2022. Thirty patients with post-traumatic stress disorder were selected by Convenience sampling and randomly assigned to experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The experimental group underwent Memory Specificity Training in 6 sessions of 90 minutes, one day a week, but no intervention was performed for the control group. Both groups (control and experimental) before and after the intervention and after a one-month follow-up responded to the questionnaires of Diffiiculties in Emotion Regulation Scale- Short Form (DERS-16), Attention to Positive and Negative Information Scale (APNIS), and the Barkley Deficits in Executive Functioning Scal (BDEFS). For data analysis, mixed analysis of variance test and Bonferroni post hoc test using SPSS software version 28 were used. Results: There was a significant difference between the mean scores of the post-test of the intervention and control groups, so that the Memory Specificity Training significantly reduced negative emotional dysregulation, attention bias and Inhibition deficite in The intervention group (P < 0.05), this difference was also maintained in the one-month follow-up phase. Conclusions: According to the results, the use of group therapies such as the Memory Specificity Training have positive effects on reducing negative emotional dysregulation, attention bias and Inhibition deficite of people with post-traumatic stress disorder. Therefore, it is recommended as an effective intervention to reduce cognitive and emotional problems in people with post-traumatic stress disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Memory Specificity Training, post-traumatic stress disorder, Emotional dysregulation, attention bias, Inhibition deficite.
نویسندگان مقاله
علی کاظمی رضایی | ali kazemi rezaei
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
علیرضا مرادی | Alireza Moradi
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
مهناز شاهقلیان | Mahnaz shagholian
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
محمدحسین عبدالهی | Mohammad Hossein Abdollahi
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
هادی پرهون | hadi parhoon
Razi University
دانشگاه رازی
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-901-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات