این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش اختصاصی کردن خاطرات در کاهش علائم شناختی و هیجانی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
چکیده فارسی مقاله   مقدمه: مشکلات مربوط به حافظه به­ویژه بیش­کلی­گرایی حافظه شرح­حال نقش محوری در ایجاد، تداوم و درمان اختلال استرس پس از سانحه دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش اختصاصی­کردن خاطرات در کاهش علائم شناختی و هیجانی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه  انجام شد. روش‌کار: این پژوهش از نوع ­آزمایشی (پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه) بوده است. جامعه آماری در این مطالعه شامل تمامی افراد دارای تجربه ترومای زلزله و نشانگان PTSD ساکن شهرستان سرپل ذهاب در سه ماهه اول سال 1401 بود. 30 نفر از بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه به­صورت نمونه­گیری دردسترس به­عنوان نمونه انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 6 جلسه 90 دقیقه­ای، یک روز در هفته تحت  آموزش اختصاصی­سازی خاطرات قرار گرفت اما برای گروه کنترل هیچ مداخله­ای صورت نگرفت. هر دو گروه (کنترل و آزمایش) قبل و بعد از مداخله و پس از پیگیری یک ماهه به پرسشنامه­های مقیاس دشواری در تنظیم هیجان- فرم کوتاه (DERS-16)، مقیاس توجه به اطلاعات مثبت و منفی APNIS)) و مقیاس نقص در کارکردهای اجرایی بارکلی (BDEFS) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آزمون تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرم­افزار SPSS  نسخه­ی 28 استفاده شد. یافته‌ها: بین میانگین نمره­ های پس­آزمون گروه مداخله و شاهد تفاوت معنی­داری وجود داشت، بدین ترتیب که آموزش اختصاصی کردن خاطرات به ­طور معناداری منجر به کاهش بدتنظیمی­هیجانی منفی، سوگیری توجه و نارسایی بازداری در گروه مداخله شد (05/0>P)، همچنین در مرحله پیگیری یک ماهه این تفاوت حفظ شده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به­دست آمده، استفاده از درمان­های گروهی همچون برنامه آموزش اختصاصی­کردن خاطرات اثرات مثبتی بر کاهش بدتنظیمی­هیجانی منفی، سوگیری توجه و نارسایی بازدرای افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بر جای می­گذارد. لذا به­عنوان یک مداخله موثر جهت کاهش مشکلات شناختی و هیجانی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه توصیه می­شود.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختصاصی کردن خاطرات، اختلال استرس پس از سانحه، بدتنظیمی هیجانی، سوگیری توجه، نارسایی بازداری.

عنوان انگلیسی The effect of memory specificity training on reducing cognitive and emotional symptoms in people with post-traumatic stress disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Memory problems, especially Over general Autobiographical, play a central role in the development, persistence, and treatment of post-traumatic stress disorder. Therefore, the present study aimed to investigate the effect of memory-specific training in reducing cognitive and emotional symptoms in people with post-traumatic stress disorder. Methods: This research was an experimental type (pre-test-post-test with control group and one-month follow-up). The statistical population in this study included all people with experience of earthquake trauma and PTSD syndrome living in Sarpolezahab city in the first quarter of 2022. Thirty patients with post-traumatic stress disorder were selected by Convenience sampling and randomly assigned to experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The experimental group underwent Memory Specificity Training in 6 sessions of 90 minutes, one day a week, but no intervention was performed for the control group. Both groups (control and experimental) before and after the intervention and after a one-month follow-up responded to the questionnaires of Diffiiculties in Emotion Regulation Scale- Short Form (DERS-16), Attention to Positive and Negative Information Scale (APNIS), and the Barkley Deficits in Executive Functioning Scal (BDEFS). For data analysis, mixed analysis of variance test and Bonferroni post hoc test using SPSS software version 28 were used. Results: There was a significant difference between the mean scores of the post-test of the intervention and control groups, so that the Memory Specificity Training significantly reduced negative emotional dysregulation, attention bias and Inhibition deficite in The intervention group (P < 0.05), this difference was also maintained in the one-month follow-up phase. Conclusions: According to the results, the use of group therapies such as the Memory Specificity Training have positive effects on reducing negative emotional dysregulation, attention bias and Inhibition deficite of people with post-traumatic stress disorder. Therefore, it is recommended as an effective intervention to reduce cognitive and emotional problems in people with post-traumatic stress disorder.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Memory Specificity Training, post-traumatic stress disorder, Emotional dysregulation, attention bias, Inhibition deficite.

نویسندگان مقاله علی کاظمی رضایی | ali kazemi rezaei
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

علیرضا مرادی | Alireza Moradi
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

مهناز شاهقلیان | Mahnaz shagholian
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

محمدحسین عبدالهی | Mohammad Hossein Abdollahi
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

هادی پرهون | hadi parhoon
Razi University
دانشگاه رازی


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-901-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات