این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مداخله به شیوه سوسیودرام: ارزیابی اثربخشی بر اضطراب کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این پژوهش با هدف تبیین اثربخشی مداخله سوسیودرام بر کاهش اضطراب کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام گرفت. روش کار: روش تحقیق در این پژوهش تک­آزمودنی آزمایشی از نوع طرحAB  بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 6 تا 7 سال مبتلا به اضطراب اجتماعی بود که در سال 1400 در مراکز روانشناسی شهر تهران حضور داشتند­. از بین آنها تعداد 5 کودک دارای اختلال اضطراب اجتماعی (دو پسر و سه دختر) بر اساس ملاک های ورود و خروج و به شیوه نمونه­گیری هدفمند گزینش ­شدند. مداخله سوسیودرام  برای هر کودک در 10 جلسه اجرا گردید. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (1997) و چک لیست رفتار اجتماعی (محقق ساخته) بود. هر یک از شرکت­کنندگان به تفکیک قبل از اعمال مداخله 5-6 بار مورد آزمون ارزیابی قرار گرفتند (مرحله A) و پس از آن به تفکیک تحت آموزش مداخله سوسیودرام قرار گرفتند (مرحله B). تحلیل دیداری داده­ها در دو سطح درون موقعیتی و بین موقعیتی انجام گرفت.    یافته­ ها: یافته­های پژوهش نشان داد که مداخله سوسیودرام سبب کاهش اضطراب کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در مقیاس اضطراب کودکان اسپنس شده؛ و میزان بهبودی کلی در هر یک از تک رفتارهای اضطراب و اجتناب در حل مساله، اضطراب و اجتناب در خودکنترلی، اضطراب و اجتناب در مسئولیت­پذیری، اضطراب و اجتناب در برقراری ارتباط، اضطراب و اجتناب در دوست­یابی، اضطراب و اجتناب در مشارکت و همکاری و اضطراب و اجتناب در ابراز وجود به ترتیب 01/67، 30/83، 80/82، 65/82، 37/77، 88/86 و 78/82 درصد بود. میزان بهبودی کلی بین پنج آزمودنی نیز 42/82 درصد برآورد شد. نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که مداخله سوسیودرام قادر است سبب کاهش اضطراب کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی شود. بنابراین، نهادهای خانواده و آموزشی، مراکز خدمات روان­شناختی و مشاوره می­توانند برای کاهش اضطراب کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی از مداخله سوسیودرام بهره­مند شوند.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخله سوسیودرام، اضطراب، اختلال اضطراب اجتماعی

عنوان انگلیسی Intervention based sociodrama: Evaluating the effectiveness on the anxiety in children with social anxiety disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this study was to explain the effectiveness of sociodrama intervention to reducing anxiety in children with social anxiety disorder. Methods: Research method in this study was a single-subject of AB experimental designs. The study population consisted of all children with social anxiety disorder 6 to 7 years that attended psychological centers in Tehran in 2021. Among them, 5 children with social anxiety disorder (two boys and three girls) were selected based on inclusion and exclusion criteria and by purposive sampling. Sociodrama intervention was performed for each child in 10 sessions. The research instrument was Spence Children Anxiety Scale (1997) and Social Behavior Checklist (Made by a researcher). Each participant was evaluated 5-6 times before the intervention (stage A) and then underwent were trained separately sociodrama (stage B). Data were analyzed using visual analysis at both within-condition and between-condition levels.  Results: The results showed that sociodrama intervention reduce anxiety in children with social anxiety disorder in Spence Children Anxiety Scale; and the recovery rate in each of the single behaviors of anxiety and avoidance in problem solving, anxiety and avoidance in self-control, anxiety and avoidance in responsibility, anxiety and avoidance in communicate, anxiety and avoidance in finding friend, anxiety and avoidance in participation and cooperation and anxiety and avoidance in assertiveness respectively was 67.01, 83.30, 82.80, 82.65, 77.37, 86.88 and 82.78 percentage. The total recovery rate among five subjects also 82.42 percent was estimated. Conclusions: Based on the findings, it can be concluded that the sociodrama intervention can reduce the anxiety in children with social anxiety disorder. Therefore, family and educational institutions, psychological and counseling services centers can benefit from sociodrama intervention to reducing anxiety children with social anxiety disorder.      
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social anxiety disorder, anxiety, Sociodrama intervention.

نویسندگان مقاله هدی علی خانی | Hoda Alikhani
Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
گروه‌ روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

سیامک سامانی | Siamak Samani
Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
گروه‌ روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

محمدرضا بردیده | Mohammad Reza Bardideh
Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
گروه‌ روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

محمد مظفری | Mohammad Mozaffari
Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
گروه‌ روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1891-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات