این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تاثیر آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر بر اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پاندمی کووید-19 بر سلامت پرستاران بهعنوان یکی از اعضای اصلی تیمهای مراقبت و درمان تاثیر زیادی داشت. هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر بر اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 بود. روش کار: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش پرستاران بیمارستان شفا شهر اهواز در دوران پاندمی کووید-19 در سال 1400 بودند که تعداد 40 پرستار از آنها با توجه به ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی با کمک قرعهکشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) با روش آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش ماند. دادهها با فرم کوتاه سیاهه اضطراب سلامت (سالکوسکیس و همکاران، 2002)، سیاهه احساس خوشبختی (لنتز، 2010) و خردهمقیاس سازگاری بهداشتی (بل، 1961) گردآوری و با آزمونهای خیدو و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل از نظر جنسیت، تأهل و تحصیلات تفاوت معنیداری نداشتند (05/0P>). دیگر یافتهها نشان داد که آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر باعث کاهش اضطراب سلامت، افزایش احساس خوشبختی و بهبود سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 شد (001/0>P). نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده تاثیر روش آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر بر بهبود ویژگیهای روانشناختی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 بود. بنابراین، درمانگران و متخصصان سلامت برای بهبود ویژگیهای روانشناختی بهویژه بهبود اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی میتوانند از روش آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر در کنار سایر روشهای آموزشی موثر استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهنآگاهی مثبتنگر، اضطراب سلامت، احساس خوشبختی، سازگاری بهداشتی، پرستاران، کووید-19.
عنوان انگلیسی
The Effect of Positive Mindfulness Education on Health Anxiety, Feeling of Happiness and Health Adjustment of Nurses in During the Covid-19 Pandemic
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The Covid-19 pandemic had a profound effect on nurses' health as a key member of care and treatment teams. The aim of this study was determine the effect of positivist mindfulness education on health anxiety, feeling of happiness and health adjustment of nurses during the Covid-19 pandemic. Methods: The present study in terms of purpose was applied and In terms of implementation method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with a control group. The research population was nurses of Shafa hospital of Ahvaz city during the Covid-19 pandemic in the 2021 year, which numbers of 40 nurses according to the inclusion criteria were selected by purposive sampling method and randomly by lottery replaced into two equal groups. The experimental group was educated 8 sessions of 90 minutes (two sessions per week) with positivist mindfulness education method and the control group was placed on the waiting list for educating. Data were collected by short form of health anxiety inventory (Salkovskis & et al, 2002), feeling of happiness inventory (Lentz, 2010) and health adjustment subscale (Bell, 1961) and analyzed by chi-square and multivariate analysis of covariance tests in SPSS-19 software. Results: The findings showed that the experimental and control groups did not significant difference in terms of gender, marriage and education (P>0.05). Other findings showed that the positive mindfulness education led to decrease health anxiety, increase feelings of happiness and improve health adjustment of nurses during the Covid-19 pandemic (P< 0.001). Conclusions: The results indicated the effect of positive mindfulness education method on improving the psychological characteristics of nurses during the Covid-19 pandemic. Therefore, health professionals and therapists can be used for improve the psychological characteristics, especially health anxiety, feeling of happiness and health adjustment from the positive mindfulness education method along with other effective educational methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Positivist mindfulness, Health anxiety, Feeling of happiness, Health adjustment, Nurses, Covid-19.
نویسندگان مقاله
ساناز کردانی | Sanaz Kardani
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
زهرا دشتبزرگی | Zahra DashtBozorgi
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2043-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات