این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دراسات فی العلوم الانسانیه، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۲۱-۴۲

عنوان فارسی تصمیم نموذج لتنمیه ریاده الأعمال الجامعیه بالاعتماد علی التخطیط فی قطاع التعلیم العالی
چکیده فارسی مقاله ازداد الاهتمام بمجال ریاده الأعمال الجامعیه باعتباره استراتیجیه رئیسه فی موضوع الإبداع والابتکار المناسب للإمکانیات والمزایا الإقلیمیه والمحلیه. جاء البحث الراهن معتمداً علی المنهج الکیفی، وعلی ضوء تحلیل الموضوع. أما مجتمع البحث فقد تکوّن من الخبراء الجامعیین والموظفین وقد تم اختیارهم وفق الطریقه الهادفه (الحکمیه) واستمرت المقابلات حتی تحقیق حد التشبع النظری. لقد تم تأیید صدق الجانب الشکلی والمحتوائی وکذلک الثبات علی أساس التوافق بین الرمزین. استخدمنا برنامجMAXQDA2018من أجل تحلیل البیانات وحددت المحاور علی ثلاث مراحل من الترمیز :المصداق، الموضوع الرئیسی، الموضوع الفرعی. بناء علی نتائج البحث فإنّ محاور عوامل الإبداع فی الجامعات تشمل: «الحکومه، الصناعه، المجتمع والجامعه»، فیما کانت عوامل التخطیط فی التعلیم العالی تشمل:«الثقافه، القوی العامله، الجغرافیا، والتاریخ»، أما العوامل الحکومیه المؤثره فشملت: «العوامل الاستراتیجیه، والرقابیه والوثائق العلیا»، والعوامل المؤسساتیه شملت «المؤسسات الرسمیه وغیر الرسمیه»،وآلیات المطابقه الدینامیکیه شملت :«تحدید الفرص والإمکانیات الإقلیمیه، خلق التناسب والتفاعل مع الحاجات المناطقیه». وشملت القیم المقترحه :« البحث عن الابتکار، والبحث عن الفرص، والبحث عن المزیه» وأما الاستراتیجیات فشملت: «الاستراتیجیات الدولیه، والوطنیه، والبیئیه»، وشمل التقییم: «التقیم الجزئی والکلی». أما الآثار والتبعات فهی قد شملت: «التبعات الاقتصادیه والسیاسیه والاجتماعیه / الثقافیه». استطاع هذا البحث من خلال اقتفاء طریقه التنظیم الممنهج وإکمال النماذج اللوبیه «ثلاثیه ورباعیه وخماسیه» أن یقدم نموذجاًقابلاً للتوظیف ومتناسباً مع النسیج الإیرانی فی إطار تطویر التعلیم العالی وتنمیه الإبداع الجامعی القائم علی الإمکانیات والخصائص الإقلیمیه
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ،کارآفرینی دانشگاهی،آمایش آموزش عالی،مزیت‌های منطقه‌ای،توسعه‌ی کارآفرینی دانشگاهی

عنوان انگلیسی A model of university entrepreneurship development based on higher education Spitial planing
چکیده انگلیسی مقاله The growing importance of university entrepreneurship considered as a key strategy for innovation and creativity in line with regional capabilities and advantages. The present research conducted by qualitative method and by theme analysis method. The statistical population included academic and organizational experts who selected by purposeful method and the interview continued until theoretical saturation. Both validity and reliability tested for interview protocol and maintained. Data analyzed with using MAXQDA2018 software and with three coding steps (instance, main theme, and sub-theme); Axes identified. Based on the research results; university entrepreneurship drivers including "government, industry, society and university" higher education Spitial planning drivers including "culture, Labour, geography and history", effective governance factors; Including "strategic, regulatory and upstream document factors", institutional factors including "formal and informal institutions", dynamic compliance mechanisms including "identifying opportunities and capabilities of the region, tailoring and meeting the needs of regions" Suggested values ​​including "innovation, opportunism and Utilitarianism ", Leaders were identified as "international, national, environmental and strategic strategies", evaluation including"micro and macro evaluation" and outcomes including "economic, political, social / cultural consequences" Were identified. This research provided a practical model by systematizing and completing the "triple, quadruple and quintile" helical models; In accordance with the context of Iran for the excellence of higher education and the development of university entrepreneurship based on regional capabilities and advantages.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله university entrepreneurship,higher education Spitial planning,Regional advantages,university entrepreneurship development

نویسندگان مقاله مرضیه بختیاری | marziyeh bakhtiyari
PhD student
دانشجوی دکترای کارآفرینی

مرتضی موسی خانی | morteza mosa khani
Assistant Professor of Islamic Azad University, Qazvin Branch, Qazvin, Iran
اﺳﺘﺎد، ﮔﺮوه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ، ﺗﻬﺮان، اﻳﺮان

سید رسول حسینی | seyed rasul hoseini
Assistant Professor, Department of Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran
2. استادیار دانشگاه فرهنگیان، مدیریت آموزشی، تهران، ایران

سید مهدی الوانی | seys mehdi alvani
Assistant Professor of Islamic Azad University, Qazvin Branch, Qazvin, Iran
اﺳﺘﺎد، ﮔﺮوه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، واﺣﺪ ﻗﺰوﻳﻦ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼمی ﻗﺰوﻳﻦ، اﻳﺮان


نشانی اینترنتی http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-57393-1&slc_lang=fa&sid=31
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات