این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۴۳-۶۵
عنوان فارسی
تحلیل اجتماعی لمفهوم الطفل ومرحله الطفوله فی آراء الإمام أبی حامد محمد الغزالی
چکیده فارسی مقاله
إنّ الاهتمام بالطفل وقضیه الطفوله قد کان موجودا طوال التاریخ باعتباره نموذجا اجتماعیا قبل ظهور علم الاجتماع المعرفی. حاول البحث الراهن دراسه آراء الإمام محمد الغزالی وأفکاره حول الطفوله لمعرفه مدی اهتمامه بمرحله الطفوله من حیاه الإنسان. وفی حال کان هناک اهتمام من الإمام الغزالی بموضوع الطفوله فما هی آراؤه حول الموضوع وما هی أفکاره حول سن الطفوله وطبیعه الطفل والکیانات الاجتماعیه، وخصائص مرحله الطفوله ونقاط ضعفها وقوتها. یعدّ الإمام أبو حامد الغزالی من المفکرین المشهورین فی القرن الخامس الهجری، وقد کانت آراؤه فی مجال التعلیم والتربیه والفکر الإلهی والإنسانی لها تأثیر کثیر علی من تبعه من المفکرین والمهتمین بالمجال التربوی. هذه الدراسه تمت وفق المنهج الإسنادی الوثائقی، وتشمل الوثائق المدروسه نوعین من الأسناد؛ النوع الأول والنوع الثانی. أظهرت النتائج بأن الغزالی قد اهتم بموضوع الطفوله ورأی أن طبع الطفل هی طبع طاهر وبعید عن الذنوب والمعاصی. والأطفال یمکن تعریفهم علی أساس کیانین اثنین الأول کیان الأسره والثانی کیان "المکتب" أو المدرسه، وکل من هذین الکیانین یقومان بتعلیم الطفل وتأدیبه وتربیته. الطفل یتسم بصفات مثل ضعف العقل وروح التقلید والنقص، وبوجوده ضمن المجتمع فهو یتعلم ویتأثر من الکبار الذین یحیطون به. یری الغزالی أن مرحله الطفوله تبدأ منذ انعقاد النطفه وتنتهی هذه المرحله لدی الإناث عند سن الرشد والبلوغ(9 سنوات هجریه کامله)، ولدی الذکور تنتهی فی سن السادسه عشر، وبعد هذه المرحله یمکن للأنثی والذکر الدخول فی عالم الحیاه الزوجیه وبعباره أخری الدخول فی عالم الکبار. قادت النتائج الباحثین إلی الاعتقاد بأن الغزالی کان عند حدیثه عن الطفوله یستهدف طفوله الذکر أکثر من طفوله الأنثی وکان یقصد بالطفل الولد إلی حد کبیر.
کلیدواژههای فارسی مقاله
غزالی،کودک،دوران کودکی،جامعهپذیری.
عنوان انگلیسی
Sociological analysis of the concept of child and childhood In the thought of Imam Mohammad Ghazali
چکیده انگلیسی مقاله
Attention to the child and childhood has existed throughout history as pre-sociological paradigms. The present study retrospectively looks at the thoughts and opinions of Imam Mohammad Ghazali to answer the question of whether Ghazali paid attention to the child and childhood or not. If so, what was his point of view and what were his views on the age of the child, the nature of the child, the institutions of socialization, its characteristics and harms This study was performed using the documentary method. The studied documents included two categories of first and second category documents. The results of the study showed that Ghazali, while paying attention to the child and childhood, considered the nature of children to be pure and innocent. These children are understood under the banner of the two institutions of the family and the "high school" (school), both of which are responsible for raising and educating the child. The child h::::::as char::::::acteristics such as weakness of intellect, imitation and imperfection, which are placed in the process of socialization on the one hand by adults with the power of education and discipline. Al-Ghazali considers the beginning of childhood from the time of sperm formation to the end of puberty for girls and the age of sixteen for boys, from which they can enter into married life, in other words, the world of adulthood. The findings led the researcher to conclude that al-Ghazali, despite his use of the concept of "child," focused on children-boys rather than children-girls.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ghazali,Child,Childhood,socialization.
نویسندگان مقاله
غلامرضا جمشیدیها | gholamreza Jamshidiha
University of Tehran
دانشگاه تهران
عهدیه اسدپور | ahdie asadpour
Alame tabatabai
جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-51854-3&slc_lang=fa&sid=31
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات