این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۱۰۹-۱۳۰
عنوان فارسی
تقییم أداء المعلمین فی المدارس الذکیه(الإلکترونیه) علی ضوء نظام الاستنتاج الضبابی
چکیده فارسی مقاله
إنّ تقییم أداء المعلمین باعتباره أحد ضروریات التعلیم الهامه یؤدی دورا هاما فی تحسین جوده التعلیم وتطویر المدارس الذکیه. وفی المقابل فإن فقدان نظام مناسب وعلمی للتقییم، لا یؤدی إلی تقاعس المعلمین الملتزمین فحسب بل إن له تبعات أخری أیضا مثل: تراجع الالتزام الوظیفی وترک المهنه المؤسساتیه. انطلاقا من هذا الأمر قامت الدراسه الحالیه بهدف تقدین نظام استنتاج ضبابی (FIS)، لتألیف وإعداد نموذج لتقییم أداء المعلمین العاملین فی المدارس الذکیه بمدینه "اردکان". فی هذا الإطار وبعد مراجعه خلفیه البحث وتحدید المؤشرات المؤثره علی تقییم أداء قسمی الوعی الإلکترونی والأداء الصفی استفدنا من طریقه دلفی للحصول علی موافقه الخبراء علی المؤشرات النهائیه للنموذج المقدم. تتکون عینه البحث من 20 شخصا من الخبراء فی مجال التربیه والتعلیم. إن الغموض والتعقید الموجود فی مؤشرات تقییم الأداء لاسیما المؤشرات الکیفیه، وکذلک الاستفاده من المتغیرات الکلامیه من أجل الحصول علی موافقه الخبراء، أدی إلی اللجوء إلی نظام الاستنتاج الضبابی، کما تم تحلیل مؤلفات النموذج عبر برنامج ماتلاب. فیما یتعلق بالمدارس المعنیه فإن مخرجات النظام الضبابی أظهرت أن مستوی وضع معلمی المدارس الذکیه کان "متوسطا" فی مؤشرات المراحل الأساسیه وإنتاج المحتوی، وفی مؤشرات الإنترنت وبرامج التقویه الدراسیه وتنمیه محتوی التعلیم والتقییم الإلکترونی فی مستوی عال نسبیا. بناء علی هذه النتائج فإن أداء معلمی المدارس الذکیه قدر بالمتوسط، وفی نهایه البحث تمّ تقدیم بعض المقترحات والتوصیات لتحسین الوضع الراهن فی المدارس الذکیه
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدارس هوشمند،سیستم استنتاج فازی،ارزیابی عملکرد معلمان
عنوان انگلیسی
Evaluating The Performance Of Smart (Electronic) School Teachers Using Fuzzy Inference System
چکیده انگلیسی مقاله
Teachers evaluation as one of the essential educational needs has an important role in improving educational quality and developing smart schools. The lack of implementation of a systematic and scientific evaluation system not only will discourage committed teachers, but also will have consequences such as reduced commitment and leave the organizational work. Therefore, the present study attempts to present a fuzzy inference system (FIS) model to evaluate the performance of teachers working in smart schools of Yazd province. In this regard, after reviewing the literature and identifying the factors affecting performance evaluation in two sections of computer literacy and classroom performance, the fuzzy Delphi technique was used to get experts agreement (20 experts) on the model's final criteria. The ambiguity and complexity of performance appraisal criteria, especially qualitative criteria, as well as the use of verbal variables for extracting expert opinions, led to the use of fuzzy inference system for analyzing model components. In the case of the under study schools, the output of the system indicates that the status of smart school teachers in the basic courses and content production criteria is at intermediate level, in the Internet and educational supplementary software is at a relatively high level, and in the educational content development and electronic evaluation is at a low level. Based on these findings, teachers performance in smart schools was evaluated as medium level. Finally, some suggestions were proposed to improve the current status of smart schools.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Electronic Schools,Fuzzy Inference System,Teachers Performance Evaluation
نویسندگان مقاله
فریبا صلاحی | fariba salahi
Assistant Professor Islamic Azad University- Electronic Branch - Department of of Industrial Management, Faculty of Management, Electronic Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی - گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
امیر دانشور | amir daneshvar
Assistant Professor Islamic Azad University- Electronic Branch - Department of of Information Technology Management, Faculty of Management, Electronic Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
مهدی همایون فر | Mahdi Homayounfar
Assistant Professor Islamic Azad University of Rasht - Department of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت - مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
علی شایان | Ali Shayan
Assistant Professor Tarbiat Modares University- Department of of Information Technology Management, Faculty of Management and Economy, Tehran, Iran
استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-58039-1&slc_lang=fa&sid=31
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات