این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
دریا فنون
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۱۴-۲۱
عنوان فارسی
کنترل مقاوم حرکت غلتش عرضی یک شناور نظامی با استفاده از کنترل کننده مدلغزشی تطبیقی
چکیده فارسی مقاله
یکی از پیامدهای ناشی از اغتشاش امواج دریا برای یک شناور سطحی، ایجاد حرکت غلتشعرضی شناور است. این مسئله به خصوص در یک شناور نظامی موجب اختلال در عملکرد سلاح، تجهیزات ناوبری، کارکنان و مأموریت میگردد. از اینرو حرکت غلتش عرضی و کنترل آن، به ویژه برای شناور های نظامی با استفاده از کنترلکنندههای مناسب، از اهمیت بسزایی برخوردار است. مدل غیرخطی حرکت غلتشعرضی دارای پیچیدگی محاسباتی زیاد میباشد، از اینرو اکثر محققان از مدل خطی شده آن استفاده کردهاند از طرفی در بسیاری از تحقیقات برای سادگی کار مدل عملگر باله و تأثیر آن بر مدل حرکت غلتش عرضی در نظر گرفته نشده است. در این مقاله، از پایدارساز باله به منظور پایدارسازی حرکت غلتش عرضی یک شناور نظامی استفاده شده است و مدل مورد استفاده در این پژوهش یک مدل غیرخطی حرکت غلتش عرضی ترکیب شده با عملگر باله می باشد. به منظور کاهش حرکت غلتش عرضی، از یک کنترل کننده مقاوم مدلغزشی تطبیقی، به دلیل عدم حساسیت به عوامل بیرونی و همچنین تخمین کران اغتشاش و کاهش زاویه حرکت غلتش عرضی شناور مورد نظر استفاده شده است. همچنین با استفاده از تئوری لیاپانوف ، پایداری حلقه بسته سیستم اثبات شده است. سپس نتایج شبیهسازی سیستم حلقه بسته با کنترلکننده پیشنهادی و کنترل کننده مرسوم PID مقایسه شده و برتری عملکرد کنترلکننده پیشنهادی نشان داده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حرکت غلتش عرضی، مدلغزشی تطبیقی، تئوری لیاپانوف،
عنوان انگلیسی
Robust control of the roll motion of a frigate using an adaptive sliding mode controller
چکیده انگلیسی مقاله
One of the consequences of the wave disturbances for a surface vessel is the creation of roll motion. This, disrupts the operation of weapons, navigation equipment, personnel and missions, especially on a frigates. Therefore, roll motion and control of ship motion, especially, frigates using appropriate controllers, is very important.The nonlinear model of roll motion has a high computational complexity, so most researchers have used its linearized model. On the other hand, in many researches, for the simplicity, has not been considered, the fin actuator model and its effect on the roll model. In this paper, the fin stabilizer is used to stabilize the roll motion of a frigate and the model used in this research is a nonlinear roll motion model combined with the fin actuator model. In order to reduce of the roll motion, has been used of a robust adaptive sliding mode controller, due to the lack of sensitivity to external factors as well as estimating the disturbance band and reducing the angle of the desired roll motion. The closed-loop stability of the system has also been proved using Lyapunov theory. Then the simulation results of the closed loop system with the proposed controller are compared with the conventional PID controller and the superiority of the proposed controller performance is shown.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حرکت غلتش عرضی, مدلغزشی تطبیقی, تئوری لیاپانوف
نویسندگان مقاله
حمید ملکی زاده |
استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر
نشانی اینترنتی
http://ijmt.iranjournals.ir/article_247584_887c267257985d88a9f95fbc72297833.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات