این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۳۷۶-۳۸۸

عنوان فارسی رابطه راهبردهای خودتنظیمی و اهداف پیشرفت با درگیری تحصیلی و میانجیگری خودناتوان سازی و کمال گرایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: درگیری تحصیلی دانش آموزان به چالش کشیدن تعریفی است که به عنوان یک ساختار پیچیده تحت تاثیر عوامل متعدد قرار می گیرد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردهای خودتنظیمی و اهداف پیشرفت با درگیری تحصیلی و میانجیگری خودناتوان­سازی و کمال گرایی در دانش آموزان انجام شده است. روش ها: روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی به روش مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان پایه­های دهم و یازدهم شهرستان سردشت در سال­تحصیلی 98-1397 به تعداد 1557 نفر بود که تعداد 307 نفر با استفاده از جدول مورگان تعیین و به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه­های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت، هدف پیشرفت الیوت و مورایاما، درگیری­تحصیلی زرنگ، خود ناتوان سازی جونز و رودوالت و کمال­گرایی فراست استفاده شد که با استفاده از  نرم افزار AMOS با روش تحلیل مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل داده­ها انجام شد. نتایج: مدل فرضی با داده­ها برازش دارد اثر مستقیم راهبردهای خودتنظیمی، هدف پیشرفت تسلط اجتنابی و عملکرد- گرایش بر کمالگرایی معنی دار می باشد. همچنین اثر مستقیم راهبردهای خودتنظیمی، هدف پیشرفت تسلط-گرایش، تسلط-اجتنابی، عملکرد-گرایش و عملکرد-اجتنابی بر خودناتوان سازی معنی دار است. همچنین اثر مستقیم خودناتوان سازی و کمالگرائی بر درگیری تحصیلی نیز معنی دار است. متغیر هدف پیشرفت تسلط- گرایش به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر معنی داری بر درگیری تحصیلی دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که راهبردهای خودتنظیمی، اهداف پیشرفت با میانجیگری خود ناتوان سازی و کمال گرایی باعث ارتقا درگیری تحصیلی دانش آموزان می‌شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اهداف پیشرفت، خود ناتوان سازی، درگیری تحصیلی، راهبردهای خودتنظیمی، کمال گرایی

عنوان انگلیسی The Relationship of self-regulation strategies and achievement goals with academic engagement and mediating role of Self-Handicapping and perfectionism
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Student engagement challenging is a definition that is influenced by multiple factors as a complex structure.The aim of this study was to determine the relationship between self-regulation strategies and achievement goals with academic engagement and mediation role of Self-Handicapping and perfectionism in students. Methods: Research method was descriptive - correlation with structural equation modeling method. The statistical population was all of the grade 10 and 11 students of Sardasht city, and determined 307 people with table's Morgan and selected as sampling by clustered random sampling method. The research data were collected through Pintrich and Diegretot Self-Regulatory Learning Strategies, Elliot & Murayama's achievement goal questionnaire, zerang's academic engagement, Jones & Rhodewalt's Self-Handicapping Scale and Frost's perfectionism Questionnaires. Data analyzed in AMOS software with structural equation modeling. Results: Analysis of the paths of the model show that there is significance the direct effect of self-regulation strategies, Achievement Goals mastery-approach, mastery-avoidance, performance-approach, performance-avoidance on perfectionism. There is significance the direct effect of self-regulation strategies, Achievement Goals mastery-approach, mastery-avoidance, performance-approach, performance-avoidance on Self-Handicapping. The direct effect of Self-Handicapping and perfectionism on academic Engagement is also significant. There is directly and indirectly significant effect of variable Achievement Goals mastery-approach on academic engagement. Conclusion: The results showed that self-regulatory strategies, achievement goals, mediated by Self-Handicapping and perfectionism promote students' academic engagement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic engagement, Achievement Goals, perfectionism, Self-Regulatory Strategies, Self-Handicapping

نویسندگان مقاله سوران رسولی | Soran Rasouli
Islamic Azad University Sanandaj branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

حمزه احمدیان | Hamzeh Ahmadin
Islamic Azad University Sanandaj branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

هوشنگ جدیدی | Hoshang Jadidi
Islamic Azad University Sanandaj branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

مریم اکبری | Maryam Akbari
Islamic Azad University Sanandaj branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2384-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات