این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۳۸۹-۴۰۰

عنوان فارسی اعتباربخشی الگو مناسب ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی در آموزش عالی کشور
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: هدف این پژوهش اعتباربخشی به الکوی مناسب ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی در آموزش عالی کشور می باشد. روش کار: به لحاظ شیوه گردآوری داده  از نوع پژوهش های آمیخته ( کیفی_ کمی) اکتشافی متوالی می باشد. با استفاده از  مصاحبه نیمه ساختار یافته، مشارکت کنندگان (متخصصین و اساتید و کارشناسان فعال در حوزه یادگیری الکترونیکی) منتخب با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در خصوص مدل مناسب ارزیابی کیفیت برنامه درسی نظر دادند که در مصاحبه شماره 20 به اشباع رسید. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 انجام شد. برای تعیین اعتباربخشی، CVR  پرسشنامه طراحی شده از عامل های بدست آمده، توسط مشارکت کنندگان در تحقیق، انجام شد. در بخش کمی با استفاده از روش توصیفی_ پیمایشی 150 نفر نمونه از اساتید و کارشناسان که به روش تصادفی خوشه ای و دانشجویان به روش در دسترس بودن انتخاب و در خصوص الزامات اجرایی مدل پاسخ دادند که آزمون  Tتک نمونه ای برای هر یک از عوامل ضرورت ملزومات فوق الذکر انجام گرفت. نتایج: برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 انجام شد و 8 عامل اصلی ارزشیابی، پداگوژیکی ، سازمانی و مدیریتی، فردی، فناوری و الکترونیکی، محیطی(فراسازمانی،سیاسی،فرهنگی)، یادگیری ، اخلاقی بدست آمد. برای تعیین اعتباربخشی، CVR  پرسشنامه طراحی شده از عامل های بدست آمده، توسط مشارکت کنندگان در تحقیق، اعتبار آن تایید شد و آزمون  Tتک نمونه ای برای هر یک از عوامل ضرورت ملزومات اجرایی را تایید کرد. نتیجه گیری: بررسی ها نشان داد که الگوی بدست آمده از پژوهش، از اعتبار لازم برای اجرایی شدن در محیط های یادگیری الکترونیکی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی، اعتبار بخشی، الگوی ارزیابی

عنوان انگلیسی Accreditation of a suitable model for evaluating the quality of e-curriculum in higher education of the country
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The purpose of this study is to validate the appropriate model for evaluating the quality of e-curriculum in higher education. Methods: In terms of data collection method, it is a type of mixed (qualitative-quantitative) exploratory research. Using a semi-structured interview, the participants (specialists, professors and experts active in the field of e-learning) selected using purposive sampling method to comment on the appropriate model for evaluating the quality of the curriculum, which was saturated in interview # 20. To analyze the data, thematic analysis was performed using MAXQDA2020 software. To determine accreditation, CVR was a questionnaire designed from the factors obtained by the participants in the study. In the quantitative part, using a descriptive-survey method, 150 samples of professors and experts were randomly selected by cluster sampling method and students were selected by the method of availability and answered regarding the executive requirements of the model. The above was done. Results: For data analysis, content analysis method was performed using MAXQDA2020 software and 8 main factors of evaluation were obtained: pedagogical, organizational and managerial, individual, technological and electronic, environmental (extra-organizational, political, cultural), learning, and ethics. . To determine the validity, the CVR of the questionnaire designed from the obtained factors was validated by the participants in the research and the one-sample t-test for each of the factors confirmed the necessity of the executive requirements. Conclusion: Studies have shown that the model obtained from the research has the necessary validity to be implemented in e-learning environments.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله E-curriculum quality evaluation, accreditation, evaluation model

نویسندگان مقاله جهانگیر یاری حاج عطالو | Jahangir Yari Haj Ataloo
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی

یوسف ادیب | yusef Adib
University of Tabriz
دانشگاه تبریز

زرین دانشور | Zarrin Daneshvar
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی

وحیده اوهانی زنوز | Vahide Ohani zunuz
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3052-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات