این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۴۰۱-۴۱۰

عنوان فارسی مدل یابی اهمال کاری دانشجویان پزشکی براساس باورهای فراشناختی با نقش واسطه ای راهبردهای یادگیری
چکیده فارسی مقاله  مقدمه : اهمال کاری تحصیلی رفتاری است که می تواند به دنبال باورها و ساختارهای شناختی ایجاد شود و همچنین تحت تأثیر فرآیندهای شناختی قرار گیرد. عوامل مختلف مرتبط با ادراک و توانایی ها  در بروز اهمال کاری نقش به سزایی دارند. پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه‏ گری راهبردهای یادگیری در رابطه‏ ی بین باورهای فراشناختی و  با اهمال‏ کاری تحصیلی  بوده است. روش ها: برای بررسی مدل پژوهش و فرضیه­ ها، از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. . از بین جامعه‏ آماری دانشجویان دوره کارشناسی  دانشگاه علوم پزشکی کرمان ،تعداد 412 نفر دانشجو  به مقیاس‏ های باورهای فراشناختی نسبت به اهمال ‏کاری (فرینی و همکاران ،2009)، راهبردهای یادگیری( وین اشتاین و پالمر ، 2002) و اهمال‏ کاری تحصیلی (مک‏کلوسکی ، 2012) به روش نمونه‏ گیری خوشه ‎ای چند مرحله ‏ای تصادفی پاسخ دادند. یافته ها : در بخش یافته‏ های پژوهش حاضر مشخص شد که باورهای فراشناختی به صورت مستقیم (0001/0= p57/0 =β) و غیر مستقیم (009/0= p17/0 =β) از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال ‏کاری تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارد.  نتیجه گیری : یافته‏ های پژوهش حاضر در این رابطه نشان داد که باورهای فراشناختی هم به صورت مستقیم و هم به غیر مستقیم از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال‏ کاری تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارد. بر طبق نظریه شناختی-رفتاری می‎توان مطرح کرد که باورهای فراشناختی بر پردازش اطلاعات اثر می ‏گذارد و زمینه ‏ساز پیامدهای رفتاری مختلف ‏شود.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان، باورهای فراشناختی، راهبردهای یادگیری ، اهمال‌ کاری تحصیلی.

عنوان انگلیسی Modeling with medical students' procrastination based on metacognitive beliefs mediating role of learning strategies
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Academic procrastination is a behavior that can be created following cognitive beliefs and structures and also be influenced by cognitive processes. Various factors related to perception and abilities play an important role in the occurrence of procrastination. The present study aimed to investigate the mediating role of learning strategies in the relationship between metacognitive beliefs and academic procrastination. Methods: To investigate the research model and hypotheses, the method of structural equations has been used. . Among the statistical population of undergraduate students of Kerman University of Medical Sciences, 412 students are on the scale of metacognitive beliefs about procrastination (Farini et al., 2009), learning strategies (Weinstein and Palmer, 2002) and procrastination Academic (McCloskey, 2012) responded by multi-stage random cluster sampling. Results: In the findings section of the present study, it was found that metacognitive beliefs were directly (β = 0.57 p = 0.0001) and indirectly (β = 0.17 p = 0.009) through procrastination learning strategies. Academic work has a positive and significant effect.  Conclusion: The findings of the present study showed that metacognitive beliefs have a positive and significant effect on academic procrastination both directly and indirectly through learning strategies. According to cognitive-behavioral theory, it can be argued that metacognitive beliefs affect information processing and lead to different behavioral consequences.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Students, Metacognitive Beliefs, Learning Strategies, Academic Procrastination

نویسندگان مقاله حسین پورموسی بزنجانی | Hossein Pourmousa Bzanjani
Semnan University
دانشگاه سمنان

محمدعلی محمدی فر | MohammadAli Mohammadifar
Semnan University
دانشگاه سمنان

سیاوش طالع پسند | Seavash Taiehpasand
Semnan University
دانشگاه سمنان

علی محمد رضایی | Alimohammad Rezaei
Semnan University
دانشگاه سمنان


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3209-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات