این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱-۲۴
عنوان فارسی
نگرش خبرگان دانشگاهی به تعامل دانشگاه و جامعه
چکیده فارسی مقاله
توجه به تعامل دانشگاه با جامعه، در کنار دو کارکرد اصلی نظام آموزش عالی، یعنی؛ آموزش و پژوهش، بر نقش اجتماعی دانشگاهها در پاسخگویی به نیازها و انتظارات جامعه در سطوح مختلف، دلالت دارد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، شناسایی و دستهبندی نگرش خبرگان دانشگاهی در خصوص چالشهای پیشروی تعامل دانشگاه با جامعه؛ با استفاده از رویکرد آمیخته و روش کیو بوده است. جامعه آماری پژوهش را هجده نفر از صاحبنظران، خبرگان و اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مختلف در سطح کشور تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری، بهعنوان اعضای نمونه انتخاب گردید. علت اصلی این انتخاب نیز، تخصص، تجربه آکادمیک و تألیفات خبرگان در حوزه آموزش عالی در نظر گرفته شده است. در بخش کیفی پژوهش، با استفاده از 18 مصاحبه صورت گرفته، فضای گفتمان حاصل گردید و با استفاده از نظرات و دیدگاههای آنان، گزینههای کیو و در ادامه آن، مجموعه کیو به دست آمد. همچنین، در بخش کمی نیز، با استفاده از نرمافزار SPSS دادههای بهدستآمده در بخش کیفی، مورد تحلیل قرار گرفت که درنهایت، هفت نگرش اصلی، در این زمینه، شناسایی گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعامل دانشگاه با جامعه، خبرگان دانشگاهی، نگرش، رویکرد آمیخته
عنوان انگلیسی
The Attitude of Academic Experts to the University Interaction with Society
چکیده انگلیسی مقاله
Attention to the university's interaction with society, along with the two main functions of the higher education system, namely; Education and research implies the social role of universities in responding to the needs and expectations of society at different levels. Based on this, the current research aims to identify and categorize the attitude of university experts regarding the upcoming challenges of the university's interaction with society; using a mixed approach and Q method. The statistical population of the research consists of 18 experts and professors from different universities and higher education centers in the country, who were selected as sample members using the purposeful sampling method and based on the principle of theoretical adequacy. The main reason for this choice is expertise, academic experience, and the writings of experts in the field of higher education. In the qualitative part of the research, by using 18 interviews, the space of discourse was obtained, and by using their opinions and views, Q options were obtained, and in continuation, the Q group was obtained. Also, in the quantitative section, the data obtained in the qualitative section were analyzed using SPSS software, and finally, seven main attitudes were identified in this field.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
University Interaction with Society, Academic Experts, Attitude, Mixed Approach
نویسندگان مقاله
گل بهار پورانجنار | Golbahar Pouranjanar
University of Sistan and Baluchestan
دانشگاه سیستان و بلوچستان
حبیب الله سالارزهی | Habibaullah Salarzehi
University of Sistan and Baluchestan
دانشگاه سیستان و بلوچستان
علی اصغر تباوار | Ali Asghar Tabavar
University of Sistan and Baluchestan
دانشگاه سیستان و بلوچستان
نورمحمد یعقوبی | Nour Mohammad Yaghoubi
University of Sistan and Baluchestan
دانشگاه سیستان و بلوچستان
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1817-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات