این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۱۴-۱۴۵
عنوان فارسی
بازنمایی تولید دانش رهبری و مدیریت آموزشی در مجلات تخصصی بینالمللی و پایگاههای داده جهانی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، بازنمایی تولید دانش رهبری و مدیریت آموزشی اعضای هیئتعلمی گروه مدیریت آموزشی دانشگاههای دولتی ایران در مجلات تخصصی بینالمللی و پایگاههای وبآوساینس و اسکوپوس در نظر گرفته شد. مواد و روشها: جستجوی جامعی بدون محدودیت زمانی در 8 مجله تخصصی بینالمللی رهبری و مدیریت آموزشی و پایگاههای وبآوساینس و اسکوپوس انجام شد. تعداد 150 مقاله استخراج و تمامی آنان تجزیهوتحلیل شدند. اطلاعات مورد نیاز شامل عنوان مقالات و مجلات، سالانتشار، نویسنده (نویسندگان)، جنسیت، وابستگیسازمانی، کلماتکلیدی، تعداد استنادها و چکیده با استفاده از چکلیست استخراج گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد در سالهای اخیر تعداد مقالات نمایه شده در اسکوپوس و وبآوساینس افزایش یافته است. نقش زنان در انتشار مقالات پررنگ بوده بهگونهای که 122 زن در انتشار 67/56 درصد مقالات حضور داشتند. حوزه «آموزش عالی» طیف گستردهای از مقالات (33/47 درصد) را به خود اختصاص داده بود. با بررسی عناوین مجلات مشخص شد تنوع مجلات بسیار زیاد بوده و فقط 8 مقاله (33/5 درصد) در مجلات تخصصی بینالمللی رهبری و مدیریت آموزشی منتشر شده بودند. 18 مقاله (6/10 درصد) نویسنده (نویسندگانی) داشتند که وابستگی سازمانی آنها خارج از کشور ایران بود. میانگین استناد مقالات نمایه شده در اسکوپوس 01/3 و وبآوساینس 78/1 بود. این ادبیات با کانونهای موضوعی متمرکز بر مسائل پیرامون رهبری و رفتار سازمانی بود. این بررسی 8 حیطه اصلی (رهبری و مدیریت، ارزشیابی، مدیریت دانش، فرهنگسازمانی، اقتصاد آموزش، یاددهی-یادگیری، رفتار سازمانی و عملکرد سازمانی) را شناسایی کرد. همچنین یافتهها تغییر پارادایم از «مدیریت» به «رهبری» را نشان دادند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش میتواند بینش و درک عمیقتری از کمیت و کیفیت تولیدات دانش رهبری و مدیریت آموزشی به وجود آورد تا در تصمیمات آینده برای گروه مدیریت آموزشی راه گشا باشد و اعضای هیئتعلمی تلاشهای خود را متمرکز جهتهایی کنند که بیشترین نوید را در تقویت دانش رهبری و مدیریت آموزشی ایران به ارمغان آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهبری و مدیریت آموزشی، مجلات تخصصی، وبآوساینس و اسکوپوس، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاههای دولتی
عنوان انگلیسی
Representation of knowledge production of leadership and educational management in international specialized journals and global databases
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of this study was to identify knowledge production of leadership and educational management of the faculty members of the educational management departments of Iranian public universities in international specialized journals and Web of science and Scopus databases. Materials and Methods: A comprehensive search without time limit was conducted in 8 international specialized journals of educational leadership and management in Web of Science and Scopus databases. 150 articles were extracted and all of them were analyzed. Required information including titles of articles and journals, year of publication, author(s), gender, organizational affiliation, keywords, number of citations and abstracts were extracted using a checklist. Results: The results showed that in recent years the number of articles indexed in Scopus and Web of Science has increased. The role of women in publishing articles was so prominent that 122 women were involved in writing 56/67% of articles. The field of "higher education" had a wide range of articles (47/33%). Examining the titles of the journals, it was found that the variety of journals was very high and only 8 articles (5/33%) were published in international specialized journals on educational leadership and management. 18 articles (10/6%) had authors (authors) whose organizational affiliation was outside of Iran. The average citation rate of articles indexed in Scopus was 3.01 and that of Web of science was 1.78. This literature focused on themes and issues of leadership and organizational behavior. This study identified 8 main areas (leadership and management, evaluation, knowledge management, organizational culture, educational economics, teaching-learning, organizational behavior and organizational performance). The findings also showed the paradigm shift from "management" to "leadership". Conclusion: Research findings can provide a deeper insight and understanding of the quantity and quality of educational leadership and management products to be used in future decision making for educational management departments and leads faculty members to focus their efforts on the areas that most promise to strengthen the educational leadership and management knowledge in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Educational Leadership and Management, Specialized Journals, Web of Science and Scopus, Department of Educational Management, Public Universities.
نویسندگان مقاله
معصومه قائمی پور | Masoumeh Ghaemipour
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
عبدالرحیم نوه ابراهیم | Abdolrahim Navehebrahim
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
حسن رضا زین آبادی | Hasan Reza Zeinabadi
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
محمدرضا آهنچیان | Mohamad Reza Ahanchian
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1949-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات