این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل کیفی نظر متخصصان دربارهء نقش دانش و ارزیابی شناختی موثر بر تنظیم هیجان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تنظیم هیجان به راهبردهایی اطلاق می­ شود که به منظور کاهش، افزایش یا نگهداری تجارب هیجانی مورد استفاده قرار می­گیرد، با توجه به اینکه شناخت دقیق هیجان ­ها و ارزیابی درست آن­ها می­تواند نقش مهمی در کاهش مشکلات هیجانی افراد داشته باشد، بنابراین هدف از پژوهش حاضر تحلیل کیفی نظر متخصصان دربارهء نقش دانش و ارزیابی شناختی موثر بر تنظیم هیجان بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی استقرایی و به شیوه تحلیل نهفته بود. جامعه آماری شامل تمامی متخصصان و صاحبنظران تنظیم هیجان در ایران بود که با روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع با 11 نفر از متخصصان، مصاحبه نیمه ­ساختار یافته انجام شد. یافته ­ها:  تحلیل کیفی یافته­ ها منجر به دو طبقه اصلی الف) دانش و پذیرش هیجان­ ها و ب) آموزش هیجانی نامناسب و چهار زیر طبقه شد. زیر طبقات مواردی از قبیل؛ ارزیابی و پذیرش هیجانی، دانش هیجانی ناقص، نبود برنامه ­های دقیق آموزش هیجانی و نقص در آموزش ­های موجود را شامل می ­شود. نتیجه گیری: نتایج یافته­ ها بیانگر آن است که هر چقدر افراد نسبت به هیجان­های خود شناخت داشته باشند و بپذیرند که هیجان­ ها هم جزیی از آن­ها محسوب می­شوند، تنظیم و مدیریت به موقع هیجان راحت تر اتفاق می­افتد و برعکس عدم ارزیابی و فقدان آموزش هیجانی فرد را به سمت راهبردهای نامناسب تنظیم هیجان در موقعیت­های هیجانی هدایت می­کند. بنابراین به درمانگران بالینی توصیه می­ شود، در ارتباط با مراجعان به این مهم توجه ویژه­ای داشته باشند.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی شناختی، پذیرش هیجان، تنظیم هیجان

عنوان انگلیسی qualitatively analyze the views of experts on the role of knowledge and cognitive evaluation effective in emotion regulation
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Emotion regulation refers to strategies that are used to reduce, increase or maintain emotional experiences, Considering that accurate knowledge of emotions and their correct assessment can play an important role in reducing people's emotional problems, therefore, the purpose of this research was to qualitatively analyze the opinion of experts about the role of knowledge and cognitive evaluation effective on emotion regulation. Methods: The present study was Inductive qualitative content analysis and latent analysis method. The participants were specialists and experts working on the field of emotion regulation in Iran and were selected through purposeful sampling. After reaching the saturation point with 11 experts, semi-structured interviews were conducted. Results: Qualitative analysis of the findings led to two main categories: a) knowledge and acceptance of emotions and b) inadequate emotional education and four subcategories. Subclasses include such as; Emotional assessment and acceptance, incomplete emotional knowledge, lack of accurate emotional education programs, and deficiencies in existing training. Conclusions: The results of the findings indicate that the more people know about their emotions and accept that emotions are part of them, the more easily the regulation and management of emotions happens and vice versa. The lack of evaluation and lack of emotional education leads the person towards inappropriate strategies of emotional regulation in emotional situations. Therefore, clinical therapists are advised to pay special attention to this issue in relation to clients.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive evaluation, emotion acceptance, emotion regulation

نویسندگان مقاله پیمان حاتمیان | Peyman Hatamian
Tarbiat modares
دانشگاه تربیت مدرس

کاظم رسول زاده طباطبایی | Kazem Tabatabaei
Tarbiat modares
تربیت مدرس

پرویز آزادفلاح | Parviz Azadfalah
Tarbiat modares
تربیت مدرس

جعفر حسنی | Jafar Hasani
T
دانشکده روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3926-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده تحقیقات کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات