این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۱۳، شماره ۶، صفحات ۱۳-۰
عنوان فارسی
تحلیل و مقایسۀ زبان شفاهی از دو جنبۀ نحو و معناشناسی در کودکان شنوا با کودکان کمشنوای دارای سمعک و کاشت حلزون شنوایی
چکیده فارسی مقاله
اگرچه مهارت زبانی کودکان کمشنوا به کمک سمعک و کاشت حلزون شنوایی و گفتار درمانی ارتقا مییابد، اما به علت اینکه آغاز شنوایی در این کودکان با تأخیر صورت میگیرد و باتوجه به اینکه آموزش کودکان کمشنوا در مدارس عادی انجام میشود، لازم است که عملکرد زبان شفاهی این کودکان در مقایسه با همسالان شنوایشان به دقت بررسی شود. لذا پژوهش حاضر به تحلیل و مقایسۀ مؤلفههای زبان شفاهی از دو جنبۀ معناشناسی و نحو در کودکان کمشنوا دارای سمعک و حلزون شنوایی با همسالان شنوا پرداخته است. به این منظور تعداد 39 کودک 6 تا 8 سال، شامل شانزده کودک شنوا، سیزده کودک دارای پروتز حلزون شنوایی و ده کودک دارای سمعک به کمک آزمون Told-p:3 بررسی شدند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمونهای کروسکال والیس و یومنویتنی نشان داد، میان کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک، از لحاظ مهارتهای نحوی و معناشناسی تفاوت معنیداری وجود ندارد و این کودکان در دریافت و درک معانی کلمات و جملات، در ارائۀ تعاریف شفاهی از کلمات و توانایی شناختن و به کارگیری اشکال تکواژ، عملکرد یکسانی دارند. اما بین کودکان شنوا و دو گروه کودکان کمشنوا از جنبههای نحو و معناشناسی اختلاف معنیداری وجود دارد و کودکان شنوا عملکرد بهتری دارند. بنابراین لازم است که کودکان کمشنوا تا رسیدن به سطح زبانی کودکان شنوا بهطور جدی تحت آموزشهای توانبخشی کلامی ـ شنیداری قرار گیرند. عدم توجه به این موضوع میتواند اثر نامطلوبی بر پیشرفت تحصیلی و آیندۀ شغلی کودکان کمشنوا داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژههای کلیدی، زبان شفاهی، کودکان دارای سمعک1، کودکان دارای کاشت حلزون شنوایی2، مهارتهای معناشناسی و نحو، آزمون3 Told-p،3
عنوان انگلیسی
Analysis and comparison of oral language in hearing children with hearing loss ones having hearing aids and cochlear implants from two aspects of syntax and semantics
چکیده انگلیسی مقاله
Although the hearing skills of children with hearing loss are improved with the help of hearing aids, cochlear implants, and speech therapy, they have difficulties understanding and producing the language because their hearing onset is delayed. Considering that these children go to school with their hearing peers, it is needed that their oral language performance be compared with the hearing students. Hence, the present study analyzed and compared the oral language skills of children with hearing loss having hearing aids and cochlea implants, with their hearing counterparts. For this purpose, 39 children aged 6-8 years were examined by the Told-p:3 test. The participants included 16 hearing children, 13 children with cochlear implants, and 10 children with hearing aids. The data were analyzed using Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests. The results showed no significant difference in syntactic and semantic skills of children having hearing-aids and cochlear implants. However, the findings indicated a significant difference between hearing children and children with hearing loss ones having hearing aids and cochlear implants in their semantic and syntactic skills. Therefore, it is needed that the children with hearing loss go through verbal-auditory rehabilitation trainings until they reach to the hearing level of hearing children. Neglecting this issue can have detrimental effects on children with hearing loss children's educational achievements and future job performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Oral language,children with hearing aids,children with cochlear implants,semantic and syntactic skills,told-p3
نویسندگان مقاله
طیبه قاسمی | Tayebeh Ghasemi
University of Birjand
کارشناسی ارشد زبانشناسی، گروه زبان انگلیسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
حسین نویدی نیا | Hossein Navidinia
University of Birjand
دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
میترا راستگو مقدم | Mitra Rastguo Moghadam
University of Birjand
استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
حمید طیرانی نیک نژاد | Hamid Tirani Niknejad
Khorasan Cochlear Implant Center, and Shanava Gostar Speech Therapy Center, Mashahd, Iran
دکتری زبانشناسی همگانی، مرکز کاشت حلزون شنوایی خراسان و مرکز توانبخشی شنواگستر مشهد، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-46930-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقالات علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات