این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۶۹، صفحات ۹-۱۸
عنوان فارسی
اثربخشی روایت درمانی بر احساس کهتری و افسردگی مادران کودکان کمتوان ذهنی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی روایت درمانی بر احساس کهتری و افسردگی مادران کودکان کم توان ذهنی بود. روش: این مطالعه با رویکرد کمی و به روش نیمه آزمایشی و با بکارگیری طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری متشکل از تمام مادران دانش آموزان کم توان ذهنی شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1398 - 1399 بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 24 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 12 نفری )آزمایشی و گواه( جایگزین شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه های استاندارد افسردگی بک ) 1961 ( و احساس کهتری یائو و همکاران ) 1997 ( در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری پاسخ دادند. گروه آزمایشی مداخله روایت درمانی را در 8 جلسه 5/ 1 ساعته و هر هفته 2 جلسه دریافت کردند، در صورتی که گروه گواه هیچ گونه مداخله ای را طی مدت زمان انجام پژوهش دریافت نکرد. در پایان نیز داده های پژوهش با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و در سطح معناداری 05 / 0 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات افسردگی و احساس کهتری گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه، در مرحله پس آزمون کاهش معناداری پیدا کرده و این کاهش در مرحله پیگیری نسبتاً ثابت مانده است ) 001 / .)p>0 نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش، روایت درمانی می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مؤثر در کاهش مشکلات روان شناختی مادران کودکان کم توان ذهنی مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، احساس کهتری، افسردگی، روایت درمانی، کم توان ذهنی، مادران
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Narrative Therapy on the Feelings of Inferiority and Depression of Mothers of Mentally Retarded Children
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & Purpose: The effectiveness of narrative therapy on the feelings of inferiority and depression of mothers of mentally retarded children was the aim of this study. Materials and Methods: This quasi-experimental study was performed using a quasi-experimental approach and using a pre-test-post-test-follow-up design with a control group. The statistical population consisted of all mothers of mentally retarded children in Kashan in the academic year 1398-1399. Using the available sampling method, 24 people were selected as a sample and randomly assigned to two groups of 12 people (experimental and control). Participants answered Beck Depression Inventory (1961) and Yao et al.'s (1997) Standard Questionnaire on Pre-Examination, Post-Examination, and Follow-up. The experimental group received narrative-therapy intervention in 8 sessions of 1.5 hours and two sessions per week, while the control group did not receive any intervention during the study. Finally, the research data were analyzed by analysis of variance with repeated measures and at a significance level of 0.05. Results: The results showed that the mean scores of depression and feelings of humiliation in the experimental group compared to the control group decreased significantly in the post-test phase and this decrease remained relatively constant in the follow-up phase (p< 0.001). Conclusion: Based on the results of research, narrative therapy can be considered as an effective intervention method in reducing the psychological problems of mothers of children with mental disabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Depression, Feelings of Humiliation, Mental Retardation, Mothers, Narrative Therapy
نویسندگان مقاله
یاسر رضاپورمیرصالح | Yaser Rezapour Mir Saleh
Ardakan University
دانشگاه اردکان
مهدی شمالی احمدآبادی | mehdi shomaliahmadabadi
Education Organization
سازمان آموزش و پرورش
عاطفه برخورداری احمدآبادی | atefe Barkhordari Ahmadabadi
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور
سیدعلیرضا عمارتی | Seyed Alireza Emrati
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی
الهه اکبریانترکآباد | Elahe Akbarian, Turkabad
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3069-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات