این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۶۹، صفحات ۴۷-۶۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر کاهش اختلا ل های رفتار مخرب در دانش آموزان کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله
چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مدیریت والدین بر کاهش اختلال های رفتار مخرب در دانش آموزان کم توان ذهنی بود. پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری مطالعه شامل والدین دانش آموزان کم توان ذهنی مدارس استثنایی شهر سقز در سال تحصیلی 1400 - 1399 بود. افراد نمونه در مرحله نخست به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از تکمیل مقیاس اختلال های رفتار مخرب پلهام و همکاران ) 1992 ( و کسب حد نصاب لازم برای ورود به پژوهش با استفاده از انتساب تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه ) 15 نفر برای هر گروه( قرار گرفتند. گروه آزمایشی 8 جلسه آموزش مدیریت والدین را به صورت گروهی دریافت نمودند و گروه گواه، مداخله ای دریافت نکرد. داده های حاصل با آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره در نرم افزار SPSS 20 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که اختلال های رفتار مخرب ) کل(، بیش فعالی / تکانش گری، اختلال سلوک، نافرمانی / لجبازی، نارسایی توجه و رفتار مخرب نامشخص دانش آموزان کم توان ذهنی، در مقایسه با گروهی که آموزش مدیریت والدین را دریافت نکرده اند، نمره کمتری داشتند. بنابراین، یافته های مطالعه نشان داد که آموزش مدیریت والدین بر کاهش اختلال های رفتار مخرب و زیرمقیاس های آن در دانش آموزان کم توان ذهنی تأثیر مثبت دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، آموزش مدیریت والدین، اختلال های رفتار مخرب، دانش آموزان کم توان ذهنی
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Parental Management Training on Reducing Destructive Behavior Disorders in Students with Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & Purpose: The aim of this study was to investigate the effect of parental management training on reducing destructive behavioral disorders in students with intellectual disability. Methods: The present study was performed by quasi-experimental method with pre-test and post-test with control group. The statistical population of the study included the parents of intellectual disability students of exceptional schools in Saqez in 2020-2021. In the first stage, the subjects were selected by available sampling method and after completing the scale of destructive behavioral disorders, Pelham et al.Were appointed. The experimental group received 8 sessions of parental management training as a group and the control group did not receive any intervention. The data were analyzed by univariate and multivariate analysis of covariance in SPSS-20 software. Findings: The results showed that destructive behavioral disorders (total), hyperactivity/impulsivity, conduct disorder, oppositional / defiant, attention deficit and unexplained destructive behavior of intellectual disability students had lower scores compared to the group that did not receive parental management training. Conclusion: Therefore, the findings of the study showed that parental management training has a positive effect on reducing destructive behavior disorders and its subscales in intellectual disability students and its dimensions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Destructive Behavior Disorders, Parental Management training, Students with intellectual disability
نویسندگان مقاله
شیرین مجاور | shirin mojaver
University of Tehran.
دانشگاه تهران
غلامعلی افروز | gholamali afrooz
University of Tehran.
دانشگاه تهران
عاطفه محمدی | atefeh mohammadi
University of Tehran.
دانشگاه تهران
زهرا بابازاده | zahra babazadeh
Ardabil Branch of Azad University,
دانشگاه آزاد اردبیل
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-15-3271-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات