این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
فقر مبانی نظری در گرایشهای زبان و ادبیات فارسی
چکیده فارسی مقاله
گرایشهای رشته زبان و ادبیات فارسی در کنار برخی فایدهها، اشکالاتی بنیادین نیز دارند. مهمترین اشکال، فقر مبانی نظری در تعریف این گرایشها است. همین فقدانِ بنیانهای نظریِ مشخص و روشمند موجب دخالت برخی مبانی و پیشفرضهای ناآگاهانه در هدفگذاری و تعریف این گرایشها و برنامههای درسی آنها شده است. در مقاله حاضر با مرور برخی از این گرایشها به بحث درباره این مبانی غیرروشمند و مشکلات و آسیبهای آنها پرداختهام. مهمترین این موارد عبارتند از: فهم متعارف از ادبیات و مفاهیم وابسته، تغییر ماهیت برخی دروس و گرایشها در اثر سلطه ادبیات عامیانه، تقلیلگرایی در نگاه به متون و موضوعات بهخاطر تأکید سطحی بر بومیسازی، و تکیه بر رویکرد تکرشتهای. هر یک از این موارد پیوندی نزدیک با یکدیگر دارند؛ یعنی وجود یکی از این موارد (بهویژه تکیه بر فهم متعارف از ادبیات) در هر گرایش، دیگر اشکالات را نیز در آن گرایش ایجاد کرده است. این مبانی غیرروشمند، بیش از همه بر ضعف نگاه پژوهشی در ادبیات دانشگاهی اثرگذار هستند و به فاصله گرفتن از نگاه پژوهشی، انتقادی و مسألهمحور در این گرایشها دامن زدهاند. در این مقاله بر برخی از معیارها همچون توجه به رویکرد میانرشتهای برای گسترش روشمند و پژوهش-محور رشته ادبیات نیز تأکید شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
،زبان و ادبیات فارسی،برنامهی درسی،مبنای نظری،روششناسی،میانرشتگی
عنوان انگلیسی
Lack of Theoretical Foundations in the majors of Persian Language and Literature
چکیده انگلیسی مقاله
The majors of Persian language and literature have fundamental drawbacks besides their benefits. Lack of research view as main properties of graduate studies is the most important of these majors. Viewing some of these majors, in this paper, we have investigated the drawbacks and weaknesses led to the absence of research view in these majors. The most important of these items are traditional and theme- oriented view of classification and definition of the majors, lack of problematic and methodical view in the definition of majors and curriculum, reductionism in the selecting the texts and subjects because of superficial focusing on localization, lack of interdisciplinary approach. These drawbacks are in relation to each other, hence, one of these items results in the others. The most effect of these drawbacks is the lack of research view in academic literature. In this paper, we have emphasized on the attention to interdisciplinary approach for methodical and research-oriented extending department of Persian language and literature major.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Persian literature and language,Research,Problem,Methodology,interdisciplinarity
نویسندگان مقاله
علیرضا محمدی کلهسر | Alireza Mohammadi Kalesar
Shahr-e Kord University
دانشگاه شهرکرد
نشانی اینترنتی
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-10948-8&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات