این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۷-۲۲
عنوان فارسی
واکاوی علل عدم تزریق واکسن COVID-۱۹ در جامعه ایرانی: یک پژوهش پدیدارشناسانه
چکیده فارسی مقاله
اگرچه انجام واکسیناسیون یکی از راههای پایان پاندمی بیماری کووید-19 قلمداد میشود، با وجود این بسیاری از افرادی که دسترسی به واکسن دارند از دریافت آن خودداری میکنند. هدف پژوهش حاضر واکاوی دلایل افرادی بود که علی رغم در دسترس بودن واکسن کووید-19 از دریافت آن خودداری میکردند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش کیفی پدیدارشناسی توصیفی است و در سال 1400 انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه ایرانیان 18 تا 55 ساله ساکن ایران تشکیل دادند که تا زمان شروع پژوهش هیچ نوع واکسنی برای بیماری کووید-19 دریافت نکرده بودند. از میان آن ها 35 نفر به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. لازم به ذکر است که نمونهگیری تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. ابزار این پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تحلیل داده ها روش هفت مرحله ای کلایزی بود. یافته ها شامل 26 کد اولیه، 12 خوشه و سرانجام 6 مضمون اصلی بودند که مضامین اصلی شامل «ابهام»، «ناکارایی»، «بیاعتمادی»، «تبلیغات»، «ترس» و «بینیازی» می باشند. ممکن است بتوان نتیجهگیری کرد که سیاستگذاری بهداشتی حول این مضامین در رسانههای جمعی و آموزش مداوم مردم با تکیه بر ابهامزدایی، اعتمادزایی و ایجاد اطمینان خاطر برای اجتناب کنندگان از تزریق واکسن، میتواند منجر به کاهش فرار و اجتناب از دریافت واکسن و بهبود ایمنی جمعی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کووید-19، واکسن گریزی، تزریق واکسن، جامعه ایرانی، پدیدارشناسی
عنوان انگلیسی
Investigating the reasons for refusing COVID-19 Vaccine in Iranian society: A Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله
Although vaccination is declared as one way of ending the COVID-19 pandemic, many people who have access to vaccines refuse to be vaccinated. This study aimed to explore the reasons why people would refuse to receive the COVID-19 vaccine despite its availability. The present investigation is applied in terms of its purpose and descriptive phenomenological qualitative as regards its methodology and it was carried out in 2022. The study population comprised 18- to 55-year-old Iran-residing citizens who had not received a COVID-19 vaccine prior to the study onset. The convenience sampling method was employed to select 35 individuals as the sample. Sampling continued until data saturation was reached. The instruments included semi-structured interviews and the seven-step data analysis method developed by Colaizzi. Twenty-six initial codes, 12 clusters, and six major themes emerged from the data analysis. The themes comprised "ambiguity", "ineffectiveness", "mistrust", "advertising", "fear", and "needlessness". It may be safe to conclude that public health policy-making in the media with a focus on these topics, as well as ongoing public education based on disambiguation, trust-building, and reassurance for those who avoid vaccination, can result in reduced vaccine hesitancy and improved public immunization.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
COVID-19, Vaccine hesitancy, Vaccine Injection, Iranian society, Phenomenology
نویسندگان مقاله
آزاده ثامنی توسروندانی | Azadeh Sameni Toosarvandani
Psychology student, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشجوی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
سجاد رضائی | Sajjad Rezaei
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-77-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده
کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات