این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۲۳-۳۲

عنوان فارسی ساخت و اعتباریابی مقیاس آسیب های انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتبار یابی مقیاس آسیب‌های انتخاب رشته ورود به دانشگاه بود. روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه روش آمیخته و جامعه آماری نیز دانشجویان ورودی دانشگاه تبریز و  دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال­تحصیلی 1400-1401 بودند. در بخش کیفی نمونه­ای به حجم 24 نفر از دانشجویان گروه­های علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و گروه علوم پزشکی به شیوه هدفمند انتخاب شد و مورد مصاحبه قرار گرفتند. در ادامه و در بخش کمی این مطالعه و بررسی اولیه 188دانشجو و اجرای نهایی 375 دانشجو از گروه­های آموزشی بصورت نمونه­گیری خوشه­ای طبقه­ای متناسب انتخاب شدند. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به شیوه همسانی درونی براساس آلفای کرونباخ83/0 به­دست آمد. بررسی­های مربوط به روایی محتوا، پیش­بین و سازه مقیاس آسیب­های فرایند انتخاب رشته ورود به دانشگاه نشان مؤید روایی مقیاس مذکور بود. یافته­های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد که آسیب­های فرایند انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه از سه عامل اصلی: آسیب­های فردی، آسیب­های اجتماعی و آسیب­های ساختاری و مدیریتی تشکیل شده است. براساس یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که فرم 19گویه­ای مقیاس آسیب­های فرایند انتخاب رشته ورود به دانشگاه در دانشجویان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب ­های فردی، آسیب­های اجتماعی، آسیب­های ساختاری، انتخاب رشته، ورود به دانشگاه

عنوان انگلیسی Construction and Validation of the scale of "possible harms in major selection for university admission
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study was to construct and validate the Scale of possible harms in major selection for university admission. The research method used in this study was the mixed method and the statistical population was the incoming students of Tabriz University and Tabriz University of Medical Sciences in the 2021-2022 academic year. In the qualitative section, a sample of 24 students from the departments of humanities, engineering, basic sciences, and medical sciences were purposefully selected and interviewed. Then, in the quantitative part of this study and the initial study, 188 students and in the final implementation 375 students from educational departments were selected by stratified cluster sampling. The results of internal consistency validation based on Cronbach's alpha were 0.83. Studies related to the validity of the content, the prediction, and the structure of the scale of the damages of the process of choosing the field of the entrance to the university showed the validity of the mentioned scale. Findings from exploratory and confirmatory factor analysis showed that the harms of harms in major selection for university admission consist of three main factors: personal harms, social harms, and structural and managerial harms. Based on the findings of this study, it can be concluded that the 19-item form of the Injury Scale in the process of choosing a university entry course for Iranian students has sufficient validity and reliability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Individual harms, Social harms, Structural harms, Selecting a major, University admission

نویسندگان مقاله قادر نعیمی | Ghader Naeimi
Ph.D Student. Department Of Counseling, Faculty of Education And Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
کاندیدای دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

حسین قمری کیوی | Hossein Ghamarigivi
Professor. Department Of Counseling, Faculty of Education And Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

اسماعیل صدری دمیرچی | Esmaeil Sadridamirchi
Associate Professor. Department Of Counseling, Faculty of Education And Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

علی شیخ الاسلامی | Ali Sheykholeslami
Associate Professor. Department Of Counseling, Faculty of Education And Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-187-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانسنجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات