این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارائه مدل کیفیت مراقبت پرستاران در ارتباط با استرسورهای شغلی در دوران شیوع کووید-۱۹: نقش میانجی ارزیابی شناختی و درگیری شغلی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کیفیت مراقبت پرستاری عامل مهمی در عرصه خدمات سلامت و ارائه مراقبت با کیفیت از بیماران است. هدف این پژوهش ارائه مدل کیفیت مراقبت پرستاران در ارتباط با استرسورهای شغلی در دوران شیوع کووید-19 با نقش میانجی ارزیابی شناختی و درگیری شغلی بود. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع اکتشافی تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پرستاران بیمارستانهای دولتی شهر مشهد در سال 1401 بود که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 400 نفر انتخاب شد و پرسشنامهها به روش نمونهگیری در دسترس از طریق توزیع لینک پرسشنامه در فضای مجازی تکمیل شد. ابزار پژوهش یک پرسشنامه چندقسمتی شامل کیفیت مراقبت پرستاری (PESNWI)، پرسشنامه استرسورهای شغلی پرستاران (NOSS)، پرسشنامه ارزیابی شناختی و فرم کوتاه پرسشنامه درگیری شغلی (UWES-9) بود. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر و با نرمافزار Spss26 و Amos24تحلیل شد. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که برای مدل فرضی، تمامی شاخصها نشان از عدم برازش مدل داشتند. مسیرهای مستقیم از استرس شغلی به ارزیابی شناختی و درگیری شغلی مثبت و معنادار بود (01/0 p<) و مسیر مستقیم ارزیابی شناختی به کیفیت مراقبت و مسیر مستقیم درگیری شغلی با کیفیت مراقبت مثبت و معنادار بود (01/0 p<). اما مسیر مستقیم استرس شغلی به کیفیت مراقبت منفی و معنادار بود. (01/0 p<). اثر غیرمستقیم استرسور شغلی بر کیفیت مراقبت با میانجیگری درگیری شغلی (05/0 p<) و همچنین استرسور شغلی با میانجیگری ارزیابی شناختی با کیفیت مراقبت رابطه مثبت و معنادار داشت (05/0 p<). نتیجهگیری: میتوان گفت درگیری شغلی و ارزیابی شناختی هر یک بهتنهایی در رابطه بین استرسورهای شغلی و کیفیت مراقبت پرستاران در دوران شیوع کووید 19 نقش میانجی داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرسورهای شغلی، کیفیت مراقبت، ارزیابی شناختی، درگیری شغلی، پرستاران
عنوان انگلیسی
Presenting the quality model of nurses' care in relation to job stressors during the outbreak of covid-19: the mediating role of cognitive assessment and job involvement
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The quality of nursing care is an important factor in the field of health services and providing quality care to patients. The purpose of this study was to investigate the relationship between occupational stressors and the quality of care of nurses during the Corona outbreak, with the mediation of cognitive evaluation and occupational involvement. Methods: The current research method was a descriptive correlation type (path analysis). The statistical population of this research included all the nurses of the public hospitals of Mashhad in 1401, which was selected using Morgan's table, a sample size of 400 people, and the questionnaires were completed by the available sampling method through the distribution of the questionnaire link in the virtual space. The research tools were the Nursing Care Quality Questionnaire (PESNWI), Nurses Occupational Stressors Questionnaire (NOSS), Cognitive Assessment Questionnaire, and Short Form of Occupational Involvement Questionnaire (UWES-9). Data were analyzed using path analysis and Amos24 software. Results: The findings from the path analysis showed that for the hypothetical model, all the indicators indicated that the model did not fit. The direct paths from job stress to cognitive evaluation and job engagement were positive and significant. The direct way of cognitive evaluation to the quality of care and the direct path of job engagement to quality of care were positive and significant. But the direct way of occupational stress on the quality of care was negative and significant. The indirect effect of job stressors on the quality of care with the mediation of job conflict and job stressors with the mediation of cognitive evaluation had a positive and significant relationship with the quality of care. Conclusion: It can be said that occupational involvement and cognitive evaluation alone had a mediating role in the relationship between occupational stressors and the quality of care of nurses during the outbreak of Covid-19.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
job stressors, quality of care, cognitive assessment, job involvement, nurses
نویسندگان مقاله
لیلا شاکری منش | leila shakerimanesh
PhD student, Department of Psychology, Islamic Azad University, Birjand, Iran
دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
قاسم آهی | qasem Ahi
Assistant Profesor, Department of psychology, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
سید عبدالمجید بحرینیان | Seyedabdolmajid Bahrainian
Professor, PhD in Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
استاد تمام، دکتری تخصصی روانشناس بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدبیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
احمد منصوری | Ahmad Mansouri
Assistant Profesor, Department of psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
استادیار، گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2078-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات