این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمال کاری تحصیلی و انعطافپذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: از آنجایی که سلامت در دانش آموزان تامین کننده سلامت در جامعه است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمالکاری تحصیلی و انعطافپذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه انچام شد. روش کار: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر زابل در سال 1399-1398 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 191 نفر از میان آنها انتخاب شد، ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (2004)، اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم در سال (1984) و انعطاف پذیری خانواده السون (1999) بود. نهایتاً دادههای حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و به کمک آزمونهای آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین بدتنظیمی هیجان و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 42/0 و بین اهمال کاری و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 22/0 وجود دارد که در سطح (001/0>P) معنادار هستند. اما بین انعطاف پذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که بدتنظیمی هیجان و اهمال کاری هردو با هم میتوانند تغییرات فرسودگی تحصیلی را پیشبینی کنند، بنابراین توصیه می شود که مسئولین مربوطه در آموزش و پرورش به این مهم توجه نمایندمقدمه: از آنجایی که سلامت در دانش آموزان تامین کننده سلامت در جامعه است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمالکاری تحصیلی و انعطافپذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه انچام شد. روش کار: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر زابل در سال 1399-1398 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 191 نفر از میان آنها انتخاب شد، ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (2004)، اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم در سال (1984) و انعطاف پذیری خانواده السون (1999) بود. نهایتاً دادههای حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و به کمک آزمونهای آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین بدتنظیمی هیجان و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 42/0 و بین اهمال کاری و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 22/0 وجود دارد که در سطح (001/0>P) معنادار هستند. اما بین انعطاف پذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که بدتنظیمی هیجان و اهمال کاری هردو با هم میتوانند تغییرات فرسودگی تحصیلی را پیشبینی کنند، بنابراین توصیه می شود که مسئولین مربوطه در آموزش و پرورش به این مهم توجه نمایند
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرسودگی تحصیلی، تنظیم هیجان، اهمال کاری، انعطاف خانواده
عنوان انگلیسی
The Role of emotional dysregulation, academic procrastination and family flexibility in predict academic burnout female students the second period in high school
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Since health in students provides health in the community, so the present study aimed was done to The Role of emotional dysregulation, academic procrastination and family flexibility in predict academic burnout female students the second period in high school. Methods: The research design was descriptive-correlational. The statistical population of the study included second period female high school students Zabol city in 2019-2020. them were selected 191 member by multi-stage cluster sampling. Research tools included questionnaires of burnout birso (2007), emotional dysregulation Gratz and Roemer (2004), academic procrastination Solomon & Roth Bloom (1984), family flexibility Elson (1999). Finally, the obtained data were analyzed using SPSS software version 23 and statistical tests of correlation and regression analysis. Results: The results showed that there was a between emotion maladaptation and academic burnout correlation coefficient of 0.42 and between procrastination and academic burnout correlation coefficient of 0.22, which were significant at the level (P < 0.001). But no significant correlation found between flexibility and academic burnout. Conclusion: It can be concluded that emotion dysregulation and procrastination can both predict changes in academic burnout, so it is recommended that relevant education officials pay attention to this important issue.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
academic burnout, emotion regulation, procrastination, family flexibility
نویسندگان مقاله
مریم پودینه ابراهیمی | Maryam Podineh ebrahimi
گروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، سمنان، ایران
پیمان حاتمیان | Peyman Hatamian
T
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
محمد رهدار | Mohamad Rahdar
کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی، گروه مشاوره، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-907-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات