این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش نفت، جلد ۳۲، شماره ۱۴۰۱-۴، صفحات ۱۲۹-۱۴۴

عنوان فارسی بهینه‌سازی جداسازی آسفالتین از باقیمانده برج تقطیر در خلأ با استفاده از استخراج مایع-مایع به روش سطح-پاسخ
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش، بهینه‌سازی فرآیند جداسازی آسفالتین از باقی‌مانده برج تقطیر خلأ با استفاده از حلال‌های صنعتی نرمال پنتان، هگزان و هپتان انجام شده است. از طراحی مرکب مرکزی به ‌عنوان یکی از روش‌های طراحی آزمایش سطح-پاسخ، برای بهینه‌سازی فرآیند استفاده شده است. درصد وزنی آسفالتین باقیمانده و درصد بازدهی نفت آسفالتین‌زدایی شده تحت شرایط بهینه اقتصادی (حلال نرمال هگزان، نسبت حلال به خوراک برابر با mL/g 9/5 و دمای استخراج C° 25) به ترتیب 447/0 و 48% حاصل شدند. تحلیل نتایج نشان داد که مدل درجه دوم پاسخ برای پارامترهای مورد مطالعه قابل ‌قبول است و مطابقت زیادی بین مدل ریاضی و داده‌های آزمایشگاهی وجود دارد. به‌علاوه، طبق آنالیز واریانس، دمای استخراج و برهم‌کنش درجه دوم پارامتر نسبت حلال به خوراک، تأثیر چشمگیری بر درصد وزنی آسفالتین دارند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که رویکرد معرفی‌شده یک روش کارآمد و اقتصادی برای افزایش ظرفیت واحد شکست کاتالیستی باقیمانده‌ها و تولید قیر مرغوب می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسفالتین‌زدایی توسط حلال، باقیمانده برج تقطیر خلأ، بهینه‌سازی، حلال‌های صنعتی، قیر،

عنوان انگلیسی Optimization of Asphaltenes Separation from Vacuum Distillation Residue using Liquid-Liquid Extraction by Response-surface Method
چکیده انگلیسی مقاله This investigation studied the separation of asphaltenes from the vacuum bottom, using industrial solvents such as normal pentane, hexane, and heptane. The central composite design (CCD) as a response surface methodology (RSM) method was applied to optimize the process. The weight percentage of asphaltene and the yield of de-asphalted oil (DAO) had been achieved at 0.447 and 48%, respectively, under optimum economic conditions (normal hexane solvent, solvent to feed ratio of 9.5 mL/g, and extraction temperature of 25 °C). The statistical study indicated that the response surface quadratic model for the mentioned parameters was significant and a perfect correlation between the statistical model and experimental data was found. Furthermore, according to an analysis of variance (ANOVA), the temperature of extraction and the quadratic interaction of the solvent to feed ratio parameter have shown a significant impact on the weight percentage of asphaltene. In general, the results suggest that the introduced approach is an efficient and economical technique to increase residual fluid catalytic cracking unit (RFCC) capacity and production of high-quality bitumen.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آسفالتین‌زدایی توسط حلال, باقیمانده برج تقطیر خلأ, بهینه‌سازی, حلال‌های صنعتی, قیر

نویسندگان مقاله رضا عسگری |
مهندسی فرایند، شرکت پالایش نفت شازند، اراک، ایران

وهب قلعه خندابی |
گروه مهندسی شیمی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراک، ایران

علیرضا فضلعلی |
گروه مهندسی شیمی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراک، ایران

محمودرضا نیک خلق |
گروه مهندسی شیمی، شرکت اکسیرپویان، اراک، ایران

عبدالرضا مقدسی |
گروه مهندسی شیمی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراک، ایران


نشانی اینترنتی https://pr.ripi.ir/article_1252_bd8c0b2bf03fb436a1dbb5ce48e0bdbf.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات