این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های رشد و توسعه پایدار، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۲۱۷-۲۴۳

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت، برابری و فراگیری آموزش بر توسعه پایدار در استان‌های ایران
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تأثیر متغیرهای آموزش برابر، آموزش فراگیر، ترویج فرصت­ها و آموزش باکیفیت بر توسعه پایدار در بین خانوارهای شهری در استان‌های ایران در دوره 1398-1390 است. در این پژوهش، از پانل پویای تصادفی با کاربرد مدل گشتاورهای تعمیم‌یافته فضایی دوربین SGMM-DPD-SDM با کاربرد ضرایب دومرحله‌ای آرلانو- باور/ بوندل– باند، به­‌منظور برآورد مدل اقتصادسنجی، همچنین برای تعیین ماتریس مجاورت، از روش مجاورت و همبستگی در قالب یک ماتریس مربعی 30 در 30 استفاده شده،  و نتایج، نشان می­دهد که ضریب برآوردی وقفه زمانی درآمد سرانه، مثبت و معنادار است. مشاهده می­شود که میانگین وزنی درآمد سرانه هر استان، بر درآمد سرانه استان مورد مطالعه، مؤثر بوده، به‌طوری‌که هر چه استانهای مجاور، درآمد سرانه بالاتری داشته باشند، درآمد سرانه آن استان نیز بیشتر خواهد بود و میزان اثرگذاری آن به مقدار 04/1 است. ضرایب برآورد شده برای متغیرهای آموزش برابر، آموزش فراگیر، ترویج فرصت­ها و آموزش باکیفیت، دارای اثر مثبت بر توسعه پایدارند. همچنین این متغیرها، دارای اثرات مجاورت و فضایی بر درآمد سرانه هستند. در بین متغیرهای فضایی دوربین، همه متغیرها معنادارند که نشان‌دهنده وجود و تأیید اثر فضایی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، توسعه پایدار، آرلانو- باور/ بوندل – باند دومرحله‌ای، SGMM-DPD فضایی دوربین

عنوان انگلیسی Evaluating the Effects of Quality, Equality and Inclusion of Education on Sustainable Development in Iran’s Provinces
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to evaluate the effects of equal education, inclusive education, promotion of opportunities and quality education on sustainable development among urban households in the provinces of Iran over the period 2011-2019. In this research, a stochastic dynamic panel data model is estimated using the Spatial Durbin Generalized Method of Moments and applying the Arellano-Bover/Blundell-Bond two-stage coefficients. In addition, the proximity and correlation matrix are calculated in the form of a 30 by 30 square matrix. The results show that the estimated coefficient of time lag of per capita income is positive and significant. The weighted average per capita income of each province affects the per capita income of the provinces. So that the higher per capita income of the neighboring provinces, affects the per capita income of that province and its impact is 1.04. The variables of equal education, inclusive education, promotion of opportunities and quality education have positive effects on sustainable development. These variables also have proximity and spatial effects on per capita income. All spatial Durbin variables are significant, which indicates the existence of the spatial effect of independent variables on the dependent variable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Sustainable Development, Arellano-Bover/Blundell-Bond Two-Step, SGMM-DPD Spatial Durbin

نویسندگان مقاله مبینا زارعی | mobina zarei
Ph.D. in Economics, Lecturer in Faculty of Humanities, Zanjan University, Iran
دکتری اقتصاد، مدرس دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، ایران

سید پرویز جلیلی کامجو | Parviz Jalili
Assistant Professor of Economics, Ayatollah Boroujerdi University, Lorestan
استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران

مسعود جلیلی | Masuod jalili
M.A. Student of Economics, Ayatollah Boroujerdi University, Lorestan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران.

یونس نادمی | Younes Nademi
Assistant Professor in Economics, Ayatollah Boroujerdi University, Lorestan, Iran.
استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران.


نشانی اینترنتی http://ecor.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-54013-2&slc_lang=fa&sid=18
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات