این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۳۹-۱۵۹
عنوان فارسی
ارائه مدل تأثیر کلاندادهها بر ایجاد ارزش تجاری با درنظرگرفتن نقش متغیر میانجی نوآوری در کسبوکارهای حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک
چکیده فارسی مقاله
امروزه در عصر دیجیتال میتوان دادهها را مهمترین منبع سازمانی در نظر گرفت که چگونگی نوآوری و کسب ارزش تجاری آنها اهمیت بالایی پیدا کرده است. بر این اساس، هدف این پژوهش آن است که با استفاده از روش پژوهش پیمایشی نقش ویژگیهای کلاندادهها و تحلیلهای مرتبط با آن را بر نوآوری و سپس بر ایجاد ارزش تجاری مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری این پژوهش کسبوکارهای ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک است که از حجم، سرعت و تنوع دادهای بالایی برخوردار بودهاند. شیوه نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بوده و دادههای جمعآوریشده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شده است. نتایج این پژوهش نشان داد ویژگیهای کلانداده بر تحلیلهای کلاندادهها در کسبوکارها تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مشخص شد که تحلیلهای کلاندادهها در کسبوکارها بر نوآوری و ارزش تجاری سازمان تأثیر مثبت دارد و نوآوری مبتنی بر کلاندادهها نیز منجر به ایجاد ارزش تجاری در کسبوکارهای ایرانی شده است. همچنین نتایج پژوهش وجود رابطه معنادار بین ویژگیهای کلانداده و نوآوری را تأیید کرد. درنهایت ارتباط میان تحلیلهای کلانداده و ارزش تجاری با درنظرگرفتن نقش میانجیگری نوآوری مورد تأیید قرار گرفت که نشان میدهد نوآوریهای ناشی از تحلیل حجم بالایی از دادههای متنوع میتواند منجر به ایجاد ارزش تجاری در کسبوکارهای ایرانی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلاندادهها، تحلیلهای کلاندادهها، نوآوری، ارزش تجاری
عنوان انگلیسی
Modeling the Big Data Impact on Business Value Considering the Mediating Factor of Innovation in IT and Electronic Commerce Companies
چکیده انگلیسی مقاله
In the digital age, data can be considered as the most important organizational resource. Given the increasing volume, velocity and variety of data in Iranian businesses, it has become a concern for their executives how to gain innovation as well as business value from data. In this regard, the purpose of this study is to investigate the role of big data and related analytics on innovation and then on business value using survey method. The study population was 158 Iranian businesses in Information Technology and E-business sector. In this case, businesses were questioned through judgmental sampling and questionnaires were analyzed via structural equation modeling (SEM). The results showed that the characteristics of big data have a positive and significant effect on big data analytics in those organizations. It was also found that data analytics in the businesses have a positive impact on the innovation and business value of the firms. Moreover, the impact of big data-driven innovation on business value creation in Iranian digital businesses has been confirmed. Also, the research results confirm the significant relationship between big data characteristics and innovation. Finally, the mediating role of innovation on the relationship between big data analytics and business value was approved. The results showed that innovations resulting from the analysis of large volumes of diverse data can lead to business value in Iranian businesses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Big data, Big Data Analytics, Innovation, Business Value
نویسندگان مقاله
ایوب محمدیان | Ayoub Mohammadian
Assistant Professor of information Technology, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
استادیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
ماندانا فرزانه | Mandana Farzaneh
Assistant Professor, Faculty Member of Information Technology Department, Research Institute of Communication and Information Technology (ITRC), Tehran, Iran.
عضو هیئت علمی پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تهران، ایران.
محمد جلالی | mohammad jalali
MSc., Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-14274-2&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات