این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۱، شماره ۸۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش میانجی سبک‌های رویارویی و منبع کنترل در ارتباط بین ابعاد شخصیتی و رضایت از زندگی در دانشجویان ایرانی و ارمنی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی برای تبیین رابطه ابعاد شخصیتی با رضایت از زندگی با تأکید بر نقش میانجی سبک‌های رویارویی و منبع کنترل در بین دانشجویان ایرانی و ارمنی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان ایرانی و ارمنی بود که در سال تحصیلی 2009-2010 در دانشگاه­های ایران و ارمنستان در حال تحصیل بودند. روش: به منظور نمونه­گیری، با استفاده از روش خوشه­ای تصادفی تعداد 768 دانشجوی ایرانی و 768 دانشجوی ارمنی انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های پنج عاملی شخصیت NEO (1985)، راهبردهای رویارویی کارور و همکاران (1989)، منبع کنترل راتر (1996) و رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) گرد آوری شدند. به­منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که تمامی مسیرهای مستقیم موجود در مدل بجز تأثیر توافق پذیری بر منبع کنترل معنادار شدند. همچنین تمامی مسیرهای غیر مستقیم به­جز مسیر تأثیر توافق پذیری بر رضایت از زندگی با واسطه­ی منبع کنترل و مسیر تأثیر وظیفه­شناسی بر رضایت از زندگی با نقش واسطه­ای سبک هیجان­مدار منفی معنادار شدند. در نهایت بین ویژگی‌های شخصیتی با منبع کنترل، سبک‌های رویارویی و رضایتمندی در دانشجویان ایرانی و ارمنی رابطه معنادار وجود داشت (05/0P< ) و مدل مفروض از برازندگی مطلوب برخوردار بود. نتیجه­گیری: افراد با منبع کنترل درونی، ویژگی شخصیتی باوجدان بودن، انعطاف پذیری و سبک رویارویی‌ مسئله‌مدار، رضایت از زندگی بیشتری دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت، سبک‌های رویارویی، منبع کنترل، ویژگی‌های شخصیتی

عنوان انگلیسی Presenting a Model to Explain the Relationship between Personality Dimensions and Life Satisfaction with Emphasis on the Mediating Role of Coping Styles and a Source of Control among Iranian and Armenian Students
چکیده انگلیسی مقاله Aim: This study aimed to explain the relationship between personality model and life satisfaction with the mediating role of coping styles and sources of control among Iranian and Armenian students. Methods: The present study population included all Iranian and Armenian students who were studying in Iranian and Armenian universities in the 2009-2010 academic years. For sampling, 768 Iranian and 768 foreign students were selected using a random sampling method. Data were obtained using the NEO (1985) five-factor personality questionnaire, Carver's stress coping (1989), Rutter's control source (1996), and the life satisfaction of Diner et al. (1985). Correlation and structural equation modeling were used to analyze the data. Findings: The results showed that all direct paths in the model except the effect of the agreement on the source of control were significant. Also, all indirect paths except the path of the effect of the agreement on life satisfaction through the source of control and the path of the effect of conscientiousness on life satisfaction were significant with the mediating role of the negative emotion-oriented style. Finally, there was a significant relationship between personality traits and control source, coping styles, and satisfaction in Iranian and Armenian students (P < 0.05) and the assumed model had a good fit. Conclusion: As a result, people should use the source of internal control, conscientiousness, flexible personality, and problem-oriented coping style to increase life satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Coping Styles, Personality Traits, Satisfaction, Source of Control

نویسندگان مقاله محمد حسن حیدری | Mohammad Hassan Heidari
Payame Noor University
دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد تهران، ایران

پرویز آزاد فلاح | parviz azadfalah
, Department of Psychology, Tarbiat Modares University
(نویسنده مسئول)، دکتری روانشناسی ، دانشیار، گروه روان شناسی دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، تهران، ایران. azadfallahparviz@gmail.com

احمد علی پور | ahmad alipour
Department of Psychology, Payame Noor University
دکتری روانشناسی ،استاد ، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1921-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره شغلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات