این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های پولی و بانکی
، جلد ۱۴، شماره ۵۰، صفحات ۶۸۷-۷۱۸
عنوان فارسی
برآورد شاخصههای کمی چسبندگی قیمتها با استفاده از دادههای خرد CPI در ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش برآورد مشخصههای آماری شناختهشدهٔ چسبندگی قیمتهای اسمی در سطوح مختلف کالایی در اقتصاد ایران طی سالهای 1390 تا 1399 است برای این منظور دادههای خرد شاخص قیمت مصرفکننده طراحی و از این طریق چسبندگی بین آنها مقایسه شده است. بدین منظور، 421 قلم محصول از پایگاه دادهٔ طرح آمارگیری شاخص قیمت مصرفکنندهٔ مرکز آمار ایران انتخاب شده است. این نمونه شامل 22٬607٬230 مظنهٔ قیمت، 658٬482 کالای نوعی بوده و حدود 93 درصد از تعداد اقلام سبد مصرفکننده در سال پایهٔ 1395 و 67 درصد از مخارج مصرفکننده در سال پایهٔ 1390 را پوشش میدهد. برآورد شاخص چسبندگی قیمتهای اسمی در این پژوهش با استفاده از روش تعداد تغییرات قیمت و میانگین مدت ثبات قیمت صورت گرفته است. طبق نتایج، این شاخص براساس تعداد تغییرات قیمت در کل اقتصاد حدود 29 درصد و براساس میانگین مدت ثبات قیمت حدود 2٫99 ماه (تقریباً یک فصل) برآورد میشود. برایناساس، چسبندگی قیمتهای اسمی نسبت به کشورهای پیشرفته کمتر است. مقایسهٔ شاخصها در سطح اقلام و نیز گروههای کالایی کویکوپ نشاندهندهٔ وجود ناهمگنی در چسبندگی قیمتهای اسمی است. گروه خوراکیها و آشامیدنیها و گروه مسکن، آب، برق، گاز، و سایر سوختها کمترین و گروه ارتباطات و آموزش بیشترین چسبندگی قیمت را دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
چسبندگی قیمتها، مدت ثبات قیمتها، تعداد تغییرات قیمت، دادههای خرد CPI، اقتصاد ایران.
عنوان انگلیسی
Estimation of Quantitative Indicators of Price Stickiness Using CPI Micro Data in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
This study aims to estimate the known statistical characteristics of nominal price stickiness in the Iranian economy from 1390 to 1399 at different commodity levels of the microdata of consumer price index. Thus, the stickiness between them is also compared. We use the rich microdatasets of consumer price quotes delivered by the Statistical Center of Iran over Farvardin of 1390 to the Mordad of 1399. This sample covers 658482 individual products and about 93٪ of consumer basket items in the base year 1395 and 67٪ of consumer expenditures in the base year 1390. In this study, the nominal price stickiness index is estimated via the duration and frequency approaches. The comparison of the indicators at the level of items and Coicop groups shows the existence of heterogeneity in the stickiness of nominal prices. Our estimation results suggest that price changes are relatively frequent for "food and nonalcoholic beverages" and "housing, water, electricity, gas, other fuels" groups, and to a lesser extent, transport. In turn, "clothing and footwear" and "recreation and culture" occupy an intermediate situation. The same ranking of product categories is also found in the duration approach. Regarding prices, "food and nonalcoholic beverages" and "housing, water, electricity, gas, other fuels" groups are also characterized by shorter durations and the least stickier components among Coicoip groups. Moreover, the index is estimated at 29٪ based on frequency approaches in the whole economy and about 2.99 months based on the duration approaches, which is less than developed countries.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نوشین محسنی | Noushin Mohseni
دانشگاه تبریز
حسین اصغرپور | Hossein Asgharpur
دانشگاه تبریز
بهزاد سلمانی | Behzad Salmani
دانشگاه تبریز
جعفر حقیقت | Jafar Haghighat
دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
http://jmbr.mbri.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2262-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
قیمتها، نوسانات تجاری و چرخهها (E3)
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه تجربی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات