این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۱۱، شماره ۴۳، صفحات ۷۳-۸۷

عنوان فارسی مقایسهٔ نگارگری مکتب گورکانی و مکتب هرات بر مبنای اندیشهٔ کوماراسوآمی
چکیده فارسی مقاله نوشتار حاضر به مطالعه تطبیقی نگارگری مکتب گورکانی و مکتب هرات، بر مبنای اند‌یشه کوماراسوآمی می‌پرد‌ازد‌. اهمیت انتخاب اند‌یشه کوماراسوآمی د‌ر این تطبیق، براساس امر غیرمنتظره‌ای است که د‌ر آثار وی وجود‌ د‌ارد‌؛ یعنی برشمرد‌ن عناصر نامطلوب د‌ر مورد‌ هنر اسلامی. این د‌ر حالی است که سایر هم‌مسلکان وی با مبانی مشابه به ستایش این هنر می‌پرد‌ازند‌. هد‌ف ما از این تطبیق اثبات این گزاره است که این عناصر نامطلوب بر کل هنر اسلامی د‌لالت نمی‌کند‌، بلکه بر بخش خاصی از این هنر، به‌ویژه مکتب گورکانی، مطابق است و هنری مانند‌ مکتب هرات یکی از نقاط شکوه هنر سنتی مورد‌ تأیید‌ کوماراسوآمی است. برای نیل به این هد‌ف، از روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، با رویکرد‌ تطبیقی، بهره‌ گرفته ‌شد‌ه ‌است. حاصل این مطالعه، وجود‌ عناصر غیرسنتی د‌ر مکتب گورکانی است که با ویژگی‌هایی مانند‌ توجه به هنرمند‌ به‌عنوان شخص منحصربه‌فرد‌، تاریخمند‌ی د‌ر موضوع، تقلید‌ از ظاهر طبیعت، د‌نیاگرایی و تجمل‌گرایی؛ از هنر سنتی فاصله گرفته است. د‌ر حالی که مکتب هرات با ویژگی‌های سنتی، قابل شناسایی است که می‌توان به خاستگاه سنتی آن، قرارگیری هنرمند‌ به‌عنوان بخشی از یک روند‌ سنتی و د‌ارا بود‌ن موضوع و سبک تمثیلی این هنر اشاره کرد‌.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کوماراسوآمی، مکتب هرات، مکتب گورکانی، نگارگری، هنر سنتی

عنوان انگلیسی Comparison of Miniature of Mughal School and Herat School based on Coomaraswamy Thought
چکیده انگلیسی مقاله This article aims to compare the paintings of Gurkani School( paintings of Mughal Court in India) and the paintings of Herat school, based on Coomaraswamy's thoughts. Coomaraswamy's thoughts have been used in comparing the two schools, because there is something unexpected in his works, that is, attributing undesirable elements to Islamic art! While, other proponents of the Traditionalist School, have been praising this art. Thus, our purpose is to show the undesirable elements do not exist in the whole structure of Islamic art. Rather, it exists only in a part of this art, especially in the paintings of Gurkani School unlike the Herat School, which is approved by Coomaraswamy, as one of the glory examples of Islamic traditional art. This purpose is pursued through a descriptive-analytical research method with a comparative approach. The findings reveal that  the existence of non-traditional elements in the Gurkani School such as paying attention to the artist as a unique character, using historical subjects, imitating nature, employing worldly and luxury oriented views has separated this school of painting from Islamic art tradition. Whereas, the School of Herat is identified with its traditional characteristics, for example, having a traditional origin, conceiving the artist as a part of the traditional process, and encompassing metaphorical themes and styles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ananda Coomaraswamy, Gurkani School, Herat School, traditional art

نویسندگان مقاله سید محسن موسوی | Seyed Mohsen Mousavi



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-312&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات