این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۱۱، شماره ۴۳، صفحات ۱۰۵-۱۱۸
عنوان فارسی
بررسی ابعاد فرهنگیِ تأثیرات جهانی شدن بر قالی دستباف ایرانی در دورهٔ قاجار
چکیده فارسی مقاله
با تأسیس سلسلهوار شرکتهای خارجی در دوره قاجار، قالی دستباف ایرانی بهعنوان یکی از اقلام اصلی صادراتی به شکل چشمگیری در مسیر ادغام با اقتصاد جهانی قرار گرفت که دگرگونیهایی را در ویژگیهای مختلف قالی از جمله طرح، نقشمایه، رنگرزی و حتی تکنیکهای بافت ایجاد کرد. تاکنون همه ابعاد این تأثیرات موردتوجه قرار نگرفته است. مسئله بررسی حاضر این است که چنین روندی چه تأثیراتی بر ابعاد فرهنگی و ویژگیهای سنتی قالی ایران (نقوش، اندازه، رنگها و...) در دوره قاجار داشت و شرکتهای خارجی قالیبافی در «دگرگونی» یا «شکوفایی ضمنی» الگوهای فرهنگی حاکم بر قالی دستبافِ ایران چه نقشی داشتند. هدف این مقاله، عبارت از بازشناسی پیامدها و تغییرات حاصل از ورود قالی ایرانی به بازارهای جهانی است. این پژوهش با رویکردی کیفی، دادههای تاریخی مربوط به تأثیرات جهانیشدن را بر ساختار بیرونی (شامل طرح، نقشمایه و رنگرزی) و ساختار درونی (بافت و نوع گره) قالی ایرانی در دو چشمانداز نظری «گسست و تداوم» و «شکوفایی در عین گسست» مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد که در تمامی عناصر و زمینههای مرتبط با قالی، منطقِ سودآوری و صادرات، هرچه بیشتر غلبه داشته است و درنتیجه قالی ایران دچار همسانسازی فرهنگی شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قالی قاجار، آنتونی گیدنز، جهانی شدن، همسانسازی
عنوان انگلیسی
Handwoven Rugs Throughout The Qajar Period And The Impact Of Cultural Globalization
چکیده انگلیسی مقاله
Handwoven carpets as one of the main export items of Iran during the Qajar period underwent significant integration with the world economy after a series of foreign companies were established. As a result, the design, pattern, dyeing, and even weaving techniques of carpets changed significantly. There have not been enough considerations of all of these effects so far. We investigate the effects such a process had on Iranian carpets (patterns, sizes, colors, etc.) We examine the impact of such a process on the cultural dimensions and traditional characteristics of Iranian carpets (patterns, sizes, colors, etc.) during the Qajar period and the "implicit flourishing" of cultural patterns by foreign carpet weaving companies. What was the dominant cultural pattern that influenced Iranian hand-woven carpets? The purpose of this article is to recognize the consequences and changes resulting from the integration of Iranian carpets into global markets. This study presents historical data on the effects of globalization on Iranian carpets' external structure (design, pattern, dyeing) and internal structure (texture and knot type) from two theoretical perspectives: "rupture and continuity" and "Flourished despite the rupture". In all fields and elements related to carpets, the logic of profitability and exports has become more dominant, resulting in cultural assimilation of Iranian carpets.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Qajar carpet, Anthony Giddens, Globalization, Assimilation
نویسندگان مقاله
علیرضا مرادی | Alireza Moradi
سحر دیانتی | Sahar Dianati
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-314&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات