این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۷۳، شماره ۲، صفحات ۱۱۰-۱۱۶
عنوان فارسی
بررسی همبستگی هوش هیجانی و رضایت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: ویژگیهای فردی مانند جنسیت، قومیت، ناتوانی، سن، اهداف، انتظارات فردی و متغیرهای تحصیلی در ایجاد رضایتمندی دانشجویان نقش دارند. مطالعه با هدف بررسی همبستگی هوش هیجانی و رضایت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش بررسی: مطالعه به صورت مقطعی و با نمونهگیری خوشهای در سال 1392 انجام شد. ابتدا به صورت تصادفی چند دانشکده از دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران انتخاب شده، سپس بهصورت تصادفی چند کلاس از بین کلاسهای دانشکده مورد نظر انتخاب گردید. به منظور جمعآوری دادهها و اندازهگیری متغیرها از دو پرسشنامه خودگزارشی رضایت تحصیلی و هوش هیجانی بار-اُن (Barr-On's model) استفاده شد. پرسشنامه رضایت تحصیلی و هوش هیجانی در اختیار دانشجویان کلاسها قرار گرفته و توسط آنان تکمیل شد. یافتهها: 168 دانشجو در مطالعه حاضر شرکت کردند. میانگین هوش هیجانی بهطور کلی 45/0±25/3 بود که به صورت جداگانه بر حسب خودآگاهی 59/0±44/3، خود کنترلی 59/0±09/3، خودانگیزی 46/0±17/3، مهارتهای اجتماعی 59/0±30/3 و هوشیاری اجتماعی 67/0±24/3 بود. نمره میانگین رضایت تحصیلی 63/14±55/96 بود. نتایج آنالیز نشاندهنده رابطه مثبت و مستقیم هوش هیجانی با رضایت تحصیلی بود. بر اساس ضریب استاندارد بتا با هر واحد تغییر در واریانس هوش هیجانی به اندازه پنج واحد در واریانس رضایت تحصیلی تغییر ایجاد شد. نتیجهگیری: میتوان از طریق پرورش مهارت خودآگاهی و خودانگیزی در دانشجویان میزان رضایت تحصیلی آنان را افزایش داد. با ارتقاء سطح رضایت تحصیلی بهطور مستقیم احتمال پیشرفت تحصیلی دانشجویان در آینده افزایش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Correlation between emotional intelligence and educational consent of students of Tehran University of Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Personal characteristics such as gender, ethnicity, disability, age, goals and personal expectations and academic variables such as the number of classes and grades are among the factors that could have an important role in the development of student satisfaction. Besides these factors, the relationship between emotional intelligence (EI) and academic satisfaction has received little attention. Methods: This descriptive cross-sectional study was done in Tehran University of Medical Sciences, Tehran, 2013. Cluster sampling was applied in this study. First, faculties randomly selected from Tehran University of Medical Sciences then randomly selected classes from the faculties. Self-report and Barr-On's emotional Intelligence questionnaires were used to collect data and measuring the variables of educational satisfaction. Questionnaires were completed by students. Overall reliability test using Cronbach's alpha coefficient was 0.73. The cut-off point of questionnaires was considered 70. This means that scores below 70 points showed the low level of satisfaction and scores more than 70 points were considered as a high level of satisfaction. Results: One hundred sixty eight students participated in the study. Average emotional intelligence was 3.25±0.45, the scale of consciousness 3.44±0.59, the self-control scale 3.90±0.59, scale spontaneous 3.17±0.46, Social skills 3.30±0.59, social consciousness 3.24±0.67, satisfactory academic 96.55±14.66 respectively. There was a significant relationship between self-consciousness and educational satisfaction (P=0.002) but self-control variable did not significantly correlated with educational satisfaction (P=0.249). The results showed that emotional intelligence on academic satisfaction can be explained. A change in the variance in one unit emotional intelligence was as much as five unit of the variance student satisfaction in based on standardized beta coefficient. There is a positive and direct relationship between them. Conclusion: The promotion of education satisfaction will increase indirectly possibility of job satisfaction in students in the future. Our results showed self-awareness and motivation skills in students increase their educational satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه نوغانی | fatemeh noughani
department of psychiatric nursing, school of nursing and midwifery, tehran university medical sciences, tehran, iran.
گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مهتاب بیات ریزی | mahtab bayat rizi
department of psychology, tabatabaii university, tehran, iran.
گروه روانشناسی، دانشکده پردیس علامه طباطبایی ره ، تهران
زهره قربانی | zohreh ghorbani
department of psychology, faculty of education and psychology, azahra university, tehran, iran.
گروه روان شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
طیب رمیم | tayeb ramim
تهران، خیابان امام خمینی ره ، میدان حسن آباد، بیمارستان سینا، مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا تلفن 66757001-021
sina trauma and surgery research center, sina hospital, imam khomeni st., hasan abad sq., tehran, iran. tel 98- 21- 66757001
سازمان اصلی تایید شده
: بیمارستان سینا تهران
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5324&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات