این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۵۲-۵۷

عنوان فارسی بازنماییِ مولفه هایِ اخلاقی در راهبردهایِ شناختیِ بازآفرینیِ تعادل کار-زندگی
چکیده فارسی مقاله زمینه: نظر به ضرورت مطالعه ی پدیده ی تعادل کار-زندگی و ابتکاراتِ فردی کارکنان سازمان ها در جهت حصول آن، پژوهش حاضر این هدف را دنبال می کند که نسبت به کشف و بازنماییِ راهبردهایِ شناختیِ تعادلِ کار-زندگی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی شمال شرق ایران تلاش نموده و از این رهگذر مضامین اخلاقی مستتر در راهبردهای مذکور را برجسته نماید. روش: در این پژوهش، ساز و کار مربوط به روش تحقیق پدیدار شناسی از این جهت که به فهم تجربه زیسته مشارکت کنندگان کمک می کند به کار گرفته شد. جامعه مورد مطالعه آن دسته از اعضای هیات علمی دانشگاه های فردوسی مشهد و بیرجند بوده که دارای حداقل مرتبه علمی استادیاری با 5 سال سابقه کاری بودند. نمونه ی تحقیق، بخشی از جامعه ی مورد مطالعه بوده که با فن نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و نهایتا پس از اشباع داده ها و تکرار یافته ها، کفایت اندازه ی آن با تعداد 16 مشارکت کننده مسجل شده است. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته و شیوه ی تحلیل داده ها نیز روش تحلیل محتوای کلایزی بوده است. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که راهبردهایِ شناختیِ بازآفرینی تعادل کار-زندگی شامل 12مضمون بوده و دربردارنده ی دو راهبردِ کلانِ فردی با عناوینِ "فروکاستِ مطالباتِ نقش" و "پاسخگوییِ دوسوگرایِ نقش" است. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه می تواند در جهت حصول تعادل کار-زندگی از طریق ابتکارات فردی کمک کننده باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای شناختی، تعادل کار-زندگی، اخلاق

عنوان انگلیسی Representation of Ethical Components in Cognitive Strategies for Re-creating Work-Life Balance
چکیده انگلیسی مقاله Background: Considering the necessity of studying the phenomenon of work-life balance and the individual initiatives of the employees of the organizations in order to achieve it, the present research pursues the goal of discovering and representing the cognitive strategies of work-life balance among the academic staff members of the university. Government agencies of Northeast Iran have tried to highlight the ethical themes hidden in the mentioned strategies. Method: In this research, the phenomenological research method was used because it helps to understand the lived experience of the participants. The studied population was those faculty members of Ferdowsi Universities of Mashhad and Birjand who had at least the academic rank of assistant professor with 5 years of work experience. The research sample is a part of the studied community that was selected with the purposeful sampling technique and finally after saturating the data and repeating the findings, the adequacy of its size was confirmed with the number of 16 participants. The tool of data collection was semi-structured interview and the method of data analysis was the Claizian content analysis method. Results: The data analysis showed that the cognitive strategies for re-creating work-life balance include 12 topics and include two individual macro strategies with the titles "frustration of role demands" and "ambivalent role accountability". Conclusion: Instrumental organizational ethics has a direct effect on traumas of trust in individuals. The results of this study can help to achieve work-life balance through individual initiatives.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive strategies, Work-life balance, Ethics

نویسندگان مقاله مجتبی هاشمیان |
گروه مدیریت، دانشکده ی علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

فریبرز رحیم نیا |
گروه مدیریت، دانشکده ی علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

مجتبی پورسلیمی |
گروه مدیریت، دانشکده ی علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

محمد مهدی فراحی |
گروه مدیریت، دانشکده ی علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1658-5&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات