این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۱۵-۱۲۱

عنوان فارسی شناسایی مؤلفه های موثر بر قصد کارآفرینی اخلاقی
چکیده فارسی مقاله زمینه: کارآفرینی به عنوان رکنی از جریان توسعه در جامعه برخاسته از بستری فرهنگی – اجتماعی است و اخلاق به عنوان بعدی از فرهنگ نقشی پر رنگ در کارآفرینی دارد. از این روی پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های موثر بر قصد کارآفرینی اخلاقی شکل گرفت.   روش: رویکرد تحقیق کیفی و با استفاده از روش داده بنیاد  انجام شد. جامعه تحقیق شامل متخصصین و خبرگانی بود که آشنایی کامل با کارآفرینی اخلاقی داشتند. از میان آنها 30 خبره با روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها؛ مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته بوده است و جهت تحلیل داده ها از کد گذاری باز، محوری و انتخابی و از نرم افزار اطلس تی استفاده شد. یافته ها: نتیجه تحقیق نشانگر 8 زمینه موثر بر قصد کارآفرینی اخلاقی بود. این زمینه ها عبارتند از؛ عوامل فردی – شخصیتی، فراشناختی، شبکه ها و سیستم ها، خودکارآمدی فرآیند ایجاد کسب و کار اخلاقی، مطلوبیت درک شده، درک از محیط کلان، فرهنگ سازی کارآفرینی اخلاقی، زیرساخت های کارآفرینی و کارآفرینی اخلاق مدار در جامعه که در یک مدل بومی یکپارچه شد. نتیجه گیری: تحقیق حاضر نشان داد که 8 دسته عامل بر قصد کارآفرینی اخلاقی اثرگذار هستند. 4 مقوله ( فردی، فراشناختی، سیستمی و درک از محیط کلان) به شکل غیر مستقیم با تاثیر بر 2 مولفه خودکارآمدی و مطلوبیت درک شده قصد کارآفرینی اخلاقی را تحت تاثیر قرار می دهند. و دو مولفه  (فرهنگ سازی و وجود زیرساخت های جامعه ) به شکل مستقیم قصد کارآفرینی اخلاقی را تحت تاثیر قرار می دهند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآفرینی ، اخلاق، کسب و کار اخلاقی

عنوان انگلیسی Identifying the Factors Affecting Ethical Entrepreneurship Intention
چکیده انگلیسی مقاله Background: Entrepreneurship as a pillar of the development process in society derives from a socio-cultural context and ethics as a dimension of culture has a vibrant role in entrepreneurship. Therefore, the present study was designed to identify the factors that influence ethical entrepreneurial intention.  Method: A qualitative research approach was conducted using the data base method. The research population consisted of experts and experts who were thoroughly familiar with ethical entrepreneurship. Among them, 30 experts were selected by purposeful sampling and saturation principle. Data collection tools were semi-structured in-depth interviews and open, axial and selective coding and Atlas T software were used to analyze the data.  Results: The results of this study showed eight areas that influence on the intention of ethical entrepreneurship. These areas are: individual factors-personality, metacognition, networks and systems, self-efficacy of ethical business creation process, perceived desirability, understanding of macro environment, ethical entrepreneurship culture, entrepreneurial infrastructure and ethical entrepreneurship in society. Which was integrated into a native model.  Conclusion: The present study showed that 8 factors influence the intention of ethical entrepreneurship. The four categories (individual, meta-cognitive, systemic, and understanding of the macro environment) indirectly influence the two components of self-efficacy and perceived desirability of moral entrepreneurial intention. And two components (culture building and community infrastructure) directly influence the ethical entrepreneurial intention.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Entrepreneurship, Ethics, Ethica business

نویسندگان مقاله مریم زهدی |
1. گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

کامبیز حیدرزاده هنزائی |
2. گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محسن خون سیاوش |
3. گروه ریاضی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2361-2&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات