این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۵۳-۱۵۸
عنوان فارسی
رابطه ابعاد شناختی، احساسی، زیبایی شناختی و اخلاقی سواد رسانه ای با فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: امروزه پدیده نوینی با عنوان فیلترینگ اطلاعات در شبکه های اجتماعی انجام میشود. هدف از این تحقیق پاسخگویی به این سوال اصلی است که آیا بین ابعاد سواد رسانه ای و فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی رابطه وجود دارد؟ روش: این پژوهش کاربردی است و روش پژوهش آن توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر ایلام و دهلران بوده اند از این تعداد 332 نفر بر مبنای فرمول کوکران با روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کالموگروف اسمیرنف و ضریب همبستگی پیرسون) با نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین سواد رسانه ای و فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و ارتباط بین ابعاد اخلاقی و شناختی با فیلترینگ اطلاعات قدرتمند تر از ابعاد ارتباط ابعاد زیباشناختی و حسی با فیلترینگ اطلاعات بود . نتیجه گیری: ابعاد سواد رسانه ای در پیوستاری تعاملی و به هم پیوسته قرار دارند که می توانند فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی را هدایت کنند. بر اساس این تحقیق بعد اخلاقی بیش از سایر ابعاد هدایتگر فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد رسانه ای، فیلترینگ ، ابعاد شناختی واخلاقی، ابعاد احساسی و زیباشناختی
عنوان انگلیسی
The Relationship between Cognitive, Emotional, Aesthetic and Ethical Aspects of Media Literacy with Internet Filtering in Cyberspace
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Nowadays, a new phenomenon is called information filtering in social networks. The purpose of this study is to answer the key question: Is there a relationship between the dimensions of media literacy and information filtering in cyberspace? Method: This is applied research and the research method is descriptive-correlation. The statistical population of this study was high school students in Ilam and Dehloran. 332 students were selected by stratified random sampling method. Questionnaire was used for data collection. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test and Pearson correlation coefficient) using SPSS software. Results: Data analysis showed that there is a positive and significant relationship between media literacy and information filtering in cyberspace, and the relationship between ethical and cognitive dimensions with information filtering was more powerful than the aesthetic and sensory dimensions with information filtering. Conclusion: The dimensions of media literacy are in an interactive and interconnected continuum that can guide information filtering in cyberspace. According to the study, the moral dimension is more than any other dimension of information filtering in cyberspace.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Media literacy, Filtering, Cognitive and moral dimensions, Emotional and aesthetic dimensions
نویسندگان مقاله
کیومرث کوهی |
1. گروه علوم ارتباطات ، واحد تهران شرق، دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران، ایران
لیلا نیرومند |
1. گروه علوم ارتباطات ، واحد تهران شرق، دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران، ایران
فیروز دیندار فرکوش |
2. گروه علوم ارتباطات ، واحد تهران غرب، دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران، ایران
سمیه تاجیک |
1. گروه علوم ارتباطات ، واحد تهران شرق، دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1963-2&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات