این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۱، شماره ۷، صفحات ۲۱-۳۲
عنوان فارسی
نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین ویژگی های شخصیتی و رفتار سکوت کلاسی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و رفتار سکوت کلاسی دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان شهرکرد بود. روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 4800 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 320 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها شامل رفتار سکوت کلاسی بهنام فر و همکاران (CSBQ) (1394)، ویژگیهای شخصیتی کاستا و مککری (NEO_PI) (1998) و خودکارآمدی تحصیلی جینگز و مورگان (MJSENS) (1999) بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS 25 وAMOS 25 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل از برازش مطلوبی برخوردار است ویژگیهای شخصیتی بهجز باوجدان بودن بر رفتار سکوت کلاسی اثر علی و مستقیم دارند (01/0>P). . همچنین گشودگی نسبت به تجربه، توافق پذیری و باوجدان بودن از طریق خودکارآمدی تحصیلی اثر علی و غیرمستقیم بر رفتار سکوت کلاسی دارد (01/0>P). بنابراین توجه به ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی در جهت کاهش رفتار سکوت کلاسی و افزایش مشارکت کلاسی دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار سکوت کلاسی، ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی تحصیلی، دانش آموزان.
عنوان انگلیسی
The mediating role of academic self-efficacy in the relationship between personality traits and students' classroom silent behavior
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the mediating role of academic self-efficacy in the relationship between personality traits and class silence behavior of sixth-grade female students in Shahrekord. The method of the present study was correlation and structural equation modeling. The statistical population of the study included all sixth-grade female students in Shahrekord city in the academic year 1401-1400 in the number of 4800 people who were selected as a research sample by multi-stage cluster random sampling. Data collection tools included Behnamfar et al.'s (CSBQ) (2015) class silence behavior, Costa and McCreery personality traits (NEO_PI) (1998), and Jings& Morgan (1999) academic self-efficacy ((MJSENS)).SPSS25 and AMOS25 software were used to analyze the research data. The results showed that the model has a favorable fit. Personality traits, except conscientiousness, have a direct and causal effect on class silence behavior (P < 0.01). Moreover, openness to experience, agreeability, and conscientiousness through academic self-efficacy has a causal and indirect effect on class silence behavior (P < 0.01). Therefore, paying attention to personality traits and academic self-efficacy is very important in order to reduce the behavior of classroom silence and increase students' class participation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Classroom Silence Behavior, Personality Traits, Academic Self-Efficacy, Students.
نویسندگان مقاله
زهرا خلیلی گشنیگانی | Zahra Khalili Geshnigani
PhD Student in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
عزت اله قدم پور | Ezatollah Ghadampour
Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
استاد گروه روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
سیمین غلامرضایی | Simin Gholamrezae
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6954-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات