این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر شاخصهای دمایی داخل خودرو بر پارامترهای فیزیولوژیک رانندگان تاکسی در دو فصل زمستان و تابستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پارامترهای فیزیولوژیک تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله دمای محیط است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شاخصهای دمایی داخل خودرو بر پارامترهای فیزیولوژیک رانندگان تاکسی در دو فصل زمستان و تابستان بود. روشها: این مطالعه به صورت همگروهی آیندهنگر بر روی 29 راننده تاکسی در دو نوبت صبح و عصر در دو فصل زمستان و تابستان انجام شد. شاخصهای دمایی شامل دمای تر گویسان (Wet bulb glob temperature یا WBGT)، دمای خشک، دمای گویسان و رطوبت نسبی و پارامترهای فیزیولوژیک شامل ضربان قلب، اکسیژن خون، دمای گردن و دمای انگشتان دست اندازهگیری گردید. آنالیز دادهها با استفاده از آزمونهای Wilcoxon و Paired t در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین سن رانندگان، 2/52 سال بود. میانگین دمای خشک و WBGT در زمستان به ترتیب در نوبت صبح 2/32 و 6/15 درجه سانتیگراد و در نوبت عصر 3/22 و 2/14 درجه سانتیگراد و در تابستان به ترتیب در نوبت صبح 2/34 و 6/22 درجه سانتیگراد و در نوبت عصر 4/38 و 5/24 درجه سانتیگراد گزارش شد. اختلاف معنیداری بین پارامترهای دمای خشک، دمای گویسان، WBGT، رطوبت نسبی، اکسیژن خون، ضربان قلب، دمای گردن و دمای انگشتان دست بین دو فصل زمستان و تابستان وجود داشت (05/0 > P). نتیجهگیری: پارامترهای فیزیولوژیک رانندگان تحت تأثیر تغییرات دمای محیط قرار دارد و با این که دمای داخل کابین در حد استاندارد میباشد، اما افراد به طور کلی در زمستان دارای ضربان قلب بالاتری هستند. همچنین، دمای پوست انگشتان نسبت به دمای گردن به شدت تحت تأثیر دمای محیط قرار میگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ضربان قلب، دمای پوست، تغییرات دمای بدن، رانندگی خودرو
عنوان انگلیسی
Investigation of the Effects of In-Vehicle Temperature Indices on Physiological Parameters of Taxi Drivers in Winter and Summer
چکیده انگلیسی مقاله
-
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Heart rate, Skin temperature, Body Temperature Changes, Automobile driving
نویسندگان مقاله
الهه دباغی | Elaheh Dabaghi
MSc Student, Student Research Committee AND Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
حبیب اله دهقان | Habibollah Dehghan
Associate Professor, Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
مهناز شاکریان | Mahnaz Shakerian
Assistant Professor, Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-403-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات