این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۵، شماره ۵، صفحات ۴۴۷-۴۵۸
عنوان فارسی
واکاوی ادراک معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه اول از روند تربیت دانش آموز پژوهنده در کلاس های درس علوم تجربی: مطالعه ی پدیدارشناختی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: هدف این پژوهش بررسی ادراک معلمان علوم تجربی و دانش آموزان در مورد ارتباط این درس با تربیت دانش آموز پژوهنده و عوامل و موانع آن می باشد. روش ها: روش پژوهش از نوع کیفی و رویکرد پدیدار شناسی می باشد. میدان پژوهش، ناحیه یک آموزش و پرورش شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بود. مطلعان کلیدی بر اساس نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و حجم نمونه مطابق با رویکرد اشباع نظری با ده معلم علوم تجربی و ده دانش آموز مقطع متوسطه اول به اشباع رسید. سپس جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق و تحلیل آن به روش فرو کاهش استعلایی در پدیدارشناسی صورت گرفت. یافته ها: یافته های نهایی پژوهش شامل7 مفهوم می باشد که مفهوم «ماهیت پژوهش محور درس علوم تجربی» ادراک پژوهیده ها را نسبت به این درس نشان می دهد. مفهوم های «تعاملات مؤثر معلم و دانش آموزان، شیوه های جذاب و متنوع معلم و روحیه پژوهشی بالای برخی دانش آموزان» جزء عوامل مؤثر در تربیت دانش آموز پژوهنده و مفاهیم « شرایط آموزشی نامناسب، ضعف های آموزشی معلم و ناسازگاری برخی دانش آموزان با فضای پژوهش» از موانع تربیت دانش آموز پژوهنده در کلاس های درس علوم تجربی به شمار آمده است. نتیجه گیری: یافته های حاصل از پژوهش می تواند در تربیت دانش آموزانی پژوهشگر در سیستم آموزش و پرورش مؤثر واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درس علوم تجربی، دانش آموز پژوهنده، تربیت پژوهشگر
عنوان انگلیسی
Analysis of Perceptions of Teachers and Students in Girls' High Schools of the Student-Teacher Training Process in Experimental Science Classrooms: A Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله
Described Introduction: The purpose of this study was to investigate the perceptions of teachers of experimental sciences and students about the relationship between this course and student-teacher training and its factors and obstacles. Research method: The research method can be qualitative and phenomenological approach. Research Square was an education district of Mashhad in the academic year 2018-2019. Using a key based on sampling to select the sample and sample size according to the theoretical saturation approach was saturated with ten experimental science teachers and ten junior high school students. After collecting information through in-depth interviews and analyzing it in a transcendental collapse method in phenomenology. Findings: The final findings of the research include 7 concepts that the concept of "research-oriented nature of experimental science course" shows the perception of research towards this course. The concepts of "effective teacher-student interactions, attractive and diverse teacher methods and high research spirit of some students" are among the effective factors in educating the student-researcher and the concepts of "inappropriate educational conditions, teacher educational weaknesses and incompatibility of some students with the atmosphere" Research »is one of the obstacles to educating student researchers in experimental science classrooms. Conclusion: The findings of the research can be effective in training research students in the education system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Experimental science course, research student, researcher training
نویسندگان مقاله
فاطمه جهانگرد | Fatemeh Jahangard
Mashhad Ferdowsi University
دانشگاه فردوسی مشهد
طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی | Tahereh Javidi kalatehJafarabadi
Mashhad Ferdowsi University
دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2749-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات