این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اقتصاد فضا و توسعه روستایی، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۱-۱۸

عنوان فارسی نقش نهادها در خلق دانش و نوآوری اقتصادی از منظر پارادایم رابطه ای
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف مقاله، درک رابطه بین سیستم نهادی و خلق دانش است و به این سئوال پاسخ داده می­شود که سیستم نهادی چگونه و طی چه شرایطی می­تواند نوآوری و خلق دانش را تقویت کند. در این راستا، نخست دانش و نوآوری از منظر پارادایم رابطه­ای معرفی شده است، آنگاه رابطه بین نهادها و توسعه دانش و نوآوری، شرایط و عوامل آن تجزیه و تحلیل شده است. با تکیه بر نظریه ساختاری گیدنز، استدلال می­شود که نهاد، از سویی فرآیندهای تعامل اقتصادی  را شکل می­دهد و از سوی دیگر  از فرآیندهای تعامل اقتصادی شکل می­گیرد که موجب ایجاد مسئله متناقضی می­شود و آن این که از سویی نهادها ساختارهایی هستند که عمل انسانی را شکل می­دهند و از سوی دیگر، برای خلق نوآوری و دانش باید تغییرات نهادی صورت بگیرد و نهادهای مشوق نوآوری و خلق دانش ایجاد شوند، اگر کنش بازیگران از  نهادها شکل می­گیرند، بازیگران چگونه می­توانند همان نهادها را تغییر دهند. به عبارت دیگر افراد چگونه می­توانند نهادی را تغییر دهند که عقلانیت و اقدام آنها مقید به  همان  نهاد است؟  بر اساس مطالعه، وقتی بازیگران کارآفرینی نهادی می­خواهند نهادهای موجود را تغییر و نهادهای جدیدی ایجاد کنند، باید محیط نهادی موجود را تغییر دهند. چون نهادهای موجود برای بسیاری از بازیگران منافع دربر دارد، کارآفرینان نهادی مجبورند منابع را بسیج کنند و قابلیت­های خاص را به منظور ارتقای مشروعیت و حقانیت برای تغییر و  متقاعد کردن دیگران در پذیرش شیوه­های جدید توسعه دهند. در نتیجه نهادی اولیه شکل می­گیرد که با گذشت زمان تثبیت و به نهادی پذیرفته شده تبدیل می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پارادایم رابطه ای، نوآوری اقتصادی، خلق دانش، محیط نهادی، تغییرات نهادی.

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن افراخته |
استاد گروه جغرافیای انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://serd.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-358&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات