این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۸۲-۱۹۲

عنوان فارسی تبیین تجارب دانشجویان پزشکی از اجرای برنامه همتا به عنوان منتور: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه برنامه آموزش توسط همتایان با تمرکز بر حمایت علمی، راهنمایی و ایجاد تعامل بین دانشجویان جهت الگوسازی پیشرفت علمی دانشجویان، مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه تبیین تجارب دانشجویان پزشکی از اجرای برنامه همتا به عنوان منتور با استفاده از یک چهارچوب کیفی می­باشد.  روش بررسی: این مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوی قراردادی است. شرکت­کنندگان با روش نمونه­گیری هدفمند با رویکرد حداکثر تنوع شامل 30 نفر از دانشجویان پزشکی و 13 سرگروه همتایان به عنوان منتور از بین ورودی 94 تا 1400 انتخاب شدند. داده­های کیفی با استفاده از مصاحبه­های عمیق نیمه ساختاریافته جمع­آوری شد. مدت زمان مصاحبه­ها بین 60-45 دقیقه بود. نتایج: در این مطالعه 24 دختر (8/55 درصد) و 19 پسر (2/44 درصد) دانشجو شرکت داشتند. از مجموع مصاحبه­های انجام شده 267 کد باز، 5 طبقه و 2 درون­مایه اصلی استخراج شد. درون­مایه­ها و طبقات اصلی شامل "برنامه همتا به عنوان منتور؛ یک رویکرد مبتنی­بر نیاز" با طبقات تسهیل فرایند یادگیری، تسریع در دستیابی به اهداف و توسعه مهارت­های ارتباطی و "ضرورت ارتقاء برنامه همتا به عنوان منتور" با طبقات ضرورت تقویت زیرساخت­ها و ضرورت بازنگری استانداردهای مرتبط با انتخاب سرگروه بود. نتیجه‌گیری: یافته­های مطالعه نشان داد فرآیند برنامه آموزشی همتا به عنوان منتور، اگرچه با چالش­هایی همراه است؛ اما می­تواند باعث تسهیل، افزایش یادگیری نظری و عملی همچنین توسعه مهارت­های ارتباطی دانشجویان پزشکی گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گروه همتا، منتور، دانشجوی پزشکی، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی Explain the experiences of medical students from running a peer program as a mentor: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Today, peer education programs focus on scientific support, guiding and creating interaction between students has been considered to model students' scientific progress. The purpose of this study is to explore the experiences of medical students from implementing the peer program as a mentor using a qualitative framework. Methods: The present study is a qualitative study of the type of contractual content analysis with code of ethics IR.NASRME.REC.1400.067. The participants were selected by purposive sampling method with maximum diversity approach, including 30 medical students and 13 peers as mentors from 94 to 1400 entries. Qualitative data were collected using in-depth semi-structured interviews. The duration of the interviews was between 45-60 minutes. Result: In total, 24 girls (55.8 percent) and 19 boys (44.2 percent) students participated in this study. From the total interviews conducted, 267 open codes, 5 categories and 2 main themes were extracted. The main topics and classes include "Peer as mentor program; a need-based approach" with the sub-themes of facilitating the learning process, accelerating the achievement of goals and developing communication skills, and "The need to promote the peer as mentor program" with the sub-themes of the need to strengthen the infrastructure and the necessity of reviewing the standards related to the selection of the group leader. Conclusion: The findings of the study showed that the process of the peer training program as a mentor is accompanied by challenges, but it can facilitate, increase theoretical and practical learning, as well as develop the communication skills of medical students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Peer group, Mentor, Medical student, Qualitative study

نویسندگان مقاله صدیقه نجفی پور | sedigheh Najafipour
Assistant Professor of Medical Education, School of Medicine, Department of Medical Education, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، جهرم، ایران.

طاهره رحیمی | Tahereh Rahimi
Assistant Professor of Health Education, School of Medicine, Department of Health Education, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، جهرم، ایران.

اباذر روستا زاده | Abazar Roustazadeh
Associate Professor of Biochemistry, School of Medicine, Department of Medical Education, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه بیوشیمی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، جهرم، ایران.

نیما دادگر | Nima Dadgar
General Medical student, School of Medicine, Department of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

اسماعیل رعیت دوست | Esmaiel Rayeatdost
Associate Professor of Emergency Medicine, School of Medicine, Department of Emergency Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، جهرم، ایران.

محمد رحمانیان | Mohammad Rahmanian
Assistant Professor of Anesthesia, School of Medicine, Department of Anesthesia, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه بیهوشی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، جهرم، ایران.

مرضیه حق بین | Marzeeh Haghbin
Assistant Professor of Surgery, School of Medicine, Department of Surgery, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشکده پزشکی، گروه جراحی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، جهرم، ایران.

علیرضا صدرنشین | Alireza Sadernishin
General Medical student, School of Medicine, Department of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

زهرا دهدشتی | Zahra Dehdashti
General Medical student, School of Medicine, Department of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

پریسا پورعباس | Parisa Pourabbas
General Medical student, School of Medicine, Department of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

بنیامین امید مختار لو | Benyamin Omidmokhtarleo
General Medical student, School of Medicine, Department of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

حمید رضا مرتضوی | Hamidreza Mortazaveei
General Medical student, School of Medicine, Department of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-833-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات