این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۹۳-۲۰۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر برنامه آموزشی با استفاده از اصول روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی میکروبشناسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کارآموزی در عرصه یکی از برنامه­های آموزشی مهم در رشته علوم آزمایشگاهی است و فراهم کردن فرصت یادگیری دانشجویان کارآموز همراه با بهبود کیفیت خدمات بهداشتی خواهد شد. مطالعه حاضر با هدف طراحی برنامه ساختارمند بخش میکروبشناسی با روش بحث مبتنی­بر مورد در دوره کارآموزی میکروبشناسی برای دانشجویان علوم آزمایشگاهی انجام شد. روش بررسی: مطالعه از نوع مداخله­ای تک گروهی بود. شرکت­کنندگان دانشجویان کارآموزی در عرصه علوم آزمایشگاهی بودند (99 نفر). مداخله آموزشی به روش بحث مبتنی­بر مورد به عنوان یک روش ارزیابی تکوینی مبتنی­بر محل کار طراحی شد. عملکرد فراگیران با استفاده از چک­لیست در آزمون ایستگاهی و رضایتمندی دانشجویان با استفاده پرسشنامه ارزیابی شد. داده­ها با استفاد از آزمون های توصیفی و استنباطی تحلیل شد. نتایج: نمرات یادگیری دانشجویان بعد از مداخله در سطح مطلوبی بود. بیشترین نمره یادگیری مربوط به ارزیابی کشت خون 54/1± 04/8 و کمترین نمره مربوط به ارزیابی کشت زخم 78/1± 26/6 بود. تفاوت معنی­داری بین نمرات رضایتمندی از دوره و نمرات ارزیابی عملکرد دانشجویان به تفکیک سال تحصیلی وجود نداشت اما عملکرد دانشجویان سال بالاتر به طور معنی­دار بهتر بود و نمرات رضایتمندی دانشجویان بطور معنی­داری بالا و در سطح خوب بود. نتیجه­گیری: استفاده از روش بحث مبتنی­بر مورد در دوره کارآموزی یادگیری دانشجویان را افزایش داد و این روش می­تواند در بهبود مهارت و یادگیری کارآموزان در عرصه مؤثر باشد. لذا پیشنهاد می­گردد در طراحی برنامه آموزشی دوره کارآموزی از روش "بحث مبتنی ­بر مورد" توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآموزی، دانشجو، علوم آزمایشگاهی، بخش میکروبشناسی

عنوان انگلیسی Investigating the effect of the educational program in prospective of the principles of the case based discussion method in the microbiology clerkship of laboratory science students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clerkship in field is one of the important educational programs in the field of laboratory sciences and providing opportunities for students to learn in clerkship, improved the quality of health services. The aim of this study was to design a structured microbiology clerkship program from the perspective of case based discussion method among laboratory science students. Methods: This was a single-group intervention study. The participants were from the field of laboratory sciences who participated in clerkship courses (99 participats). Educational intervention based on case-based discussion was designed as a formative evaluation method. Learners' performance was evaluated using a checklist in the stationary test and the students' satisfaction was evaluated using a questionnaire. The data were analyzed using descriptive and inferential tests. Results: The students' learning scores after the intervention were in desirable level. The highest learning score related to blood culture evaluation was 8.04±1.54 and the lowest score related to wound culture evaluation was 6.26±1.78. There was no significant difference between the satisfaction scores of the course and the performance evaluation scores of students according to academic year. But the performance of senior year students was significantly better and the students' satisfaction scores were significantly high and at a good level. Conclusion: Using the discussion-based teaching method in the clerkship course increased the students' learning and this method can be effective in increasing the skills and learning of the trainees in the field. It is suggested the case based discussion was used in the instructional design of clerkship courses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clerkship, Student, Laboratory Science, Microbiology Department

نویسندگان مقاله مریم ساده | Maryam Sadeh
Assistant Professor, School of Paramedicins, Department of laboratory sciences, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشکده پیراپزشکی، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.

فاطمه کشمیری | Fatemeh Keshmiri‬
Associate Professor, Medical Education Department, Educational Developmental Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.

علی منصوری | Ali Mansouri
MSc in Medical Microbiology, School of Paramedicins, Department of laboratory sciences, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشکده پیراپزشکی، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.

صدیقه امیرپور بنادکی | Sedighe Amirpour Banadaki
MSc in Microbiology, Yazd Shahid Sadoughi Hospital, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
بیمارستان شهید صدوقی یزد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.

مژگان جهانمهر | Mojgan Jahanmehr
BSc in Laboratory Sciences, Central Laboratory of Yazd, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
آزمایشگاه مرکزی یزد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1341-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات