این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۲۴-۲۳۵
عنوان فارسی
روش های آموزش پزشکی پزشکان ماوراءالنهر در دوره سامانیان (۸۷۴–۱۰۰۴ م)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از شیوههای آموزشی در دانش پزشکی، روش بالینی و بیمارستانی، دارالحکمه و شیوه خودخوان هست. این شیوه آموزشی دارای تاریخ شگفت انگیزی میباشد. در واقع شکلگیری آن به خاطر ایجاد محدودیت دینی علمای فقه حنفی در مدارس و مساجد در منطقه ماوراءالنهر در دوره سامانیان (874–1004 م) میباشد. روش بررسی: در این پژوهش با مطالعه آثار مرتبط با تمدن اسلامی اعم از نوشتههای منابع دست اول، تحقیقات و پژوهشهای جدید و با دستهبندی اطلاعات، طرح کلی از آموزش علوم پزشکی به شیوه خودخوان در دوره سامانیان ارائه میگردد. نتایج: با بررسی و جمع بندی مطالب موجود برخلاف این تصور که ایجاد این محدودیت باعث توقف و انحطاط علمی میشد، اما این محدودیت سبب رونق عمیق دانش پزشکی شد. حتی این مسئله سبب توسعه کتابخانههای مجهز و رجوع علمای علوم عقلی و پزشکان به این کتابخانهها شد، و این مسئله در نهایت سبب مطالعه کتابهای بسیار و نگارش کتابهای مفید پزشکی و داروسازی گردید. نتیجهگیری: با نگاهی اجمالی به امر آموزش پزشکی یا شیوههای گوناگون در تمدن اسلامی به خوبی پی به اهمیت این شیوه آموزشی در دوره سامانیان میبریم. در این پژوهش به بررسی روش بالینی و بیمارستانی، دارالحکمه و شیوه خودخوان، مشاهیر پزشکی و بررسی آثاری که با این شیوه شکل گرفتند میپردازیم. بی تردید این توجه به آموزش پزشکی، منجر به تأثیر تمدنی در سایر مناطق جهان بوده و سبب تحولی بنیادین در شیوهها و متد آموزش پزشکی در تاریخ جهان شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش پزشکی، روش بالینی و بیمارستانی، شیوه خودخوان، ماوراءالنهر، دوره سامانیان
عنوان انگلیسی
Methods of Medical Education, Transoxianian Physicians in the Samanid period (874-1004 AD)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the educational practices in medical knowledge, Clinical and hospital methods, is Dar al-Hekmeh and Self-reading Style. This method has a fascinating history; in fact, its formation was due to the religious restrictions of scholars of Hanafi jurisprudence in schools and mosques In Transoxiana region during the Samanids (874-1004 CE). Methods: Scrutinizing works which concern Iran civilization including primary written resources as well as newly conducted studies, not only did the present research attempt to investigate this important historical era but it also aimed to present the general scheme of medical education in the way of self-reading of during the Samanids through categorizing the garnered information. Results: Contrary to the notion that the creation of this constraint caused scientific stagnation, by examining and summarizing the existing material, but this limitation has deepened the medical knowledge. Even this has led to the development of equipped libraries and the access of scholars of science and doctors to these libraries, and this ultimately led to the study and research many books and writing useful books on medicine and pharmacy. Conclusion: A fleeting glimpse at medical education or other various methods existing in the era of Islamic Civilization reveals the importance this teaching procedure assumed in during the Samanids, whose considerable attention to the subject of medical education for Clinical and hospital methods, Dar al-Hekmeh and Self-reading Style expanded its influence in other parts of the world, thereby fundamentally evolving methods and mechanisms employed in history of the world so as to teach medical sciences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Medical Education, Clinical and hospital methods, Self-reading Style, Transoxiana, Samanids
نویسندگان مقاله
سیدعلیرضا گلشنی | Seyyed Alireza Golshani
PhD, History of Iran after Islam, School of Persian Medicine, Department of Persian Medicine, Ardakan University of Medical Sciences, Ardakan, Yazd, Iran
گروه طب ایرانی، دانشکده طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی اردکان، اردکان، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-818-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات