این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مسکن و محیط روستا، جلد ۴۱، شماره ۱۷۹، صفحات ۹۱-۱۰۵

عنوان فارسی بهبود عملکرد روسازی بلوک خشتی پیاده‌روها و معابر روستایی با استفاده از افزودنی
چکیده فارسی مقاله ایران در استفاده از خشت در معماری و ساخت‌وساز، از کهن‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که اکثر سازه‌های معماری و خانه‌های روستایی در این کشور، با استفاده از خشت ساخته ‌شده‌اند که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جذب کرده‌ است. امروزه با پیشرفت علم و فناوری و ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ‌ﺑﻪ فراوانی مصالح خشتی و از طرفی اهمیت جایگاه گردشگری در کشور ایران، استفاده از خشت، شیوه‌ای که سالیان درازی است در ساختارها و معماری کشور نقش داشته، به‌شدت موردتوجه قرارگرفته است. ازآنجاکه رنگ تیره روسازی‌های متداول ازجمله روسازی آسفالتی با رنگ بناهای معماری - تاریخی خشت و گلی روستا همخوانی ندارد و از زیبایی آن می‌کاهد؛ در این پژوهش سعی شده است عملکرد خشت تثبیت‌شده با سیمان و آهک به‌منظور استفاده از آن در روسازی پیاده‌روها و معابر بافت روستایی با بار ترافیکی کم موردبررسی قرار گیرد. بدین منظور نمونه‌های بلوک خشتی از خاک ماسه رس‌دار ساخته شد و با درصدهای متفاوت سیمان و آهک تثبیت شد و سپس تحت آزمایش درصد جذب آب، مقاومت فشاری، مقاومت خمشی، مقاومت لغزشی و درنهایت تعیین مدول الاستیسیته قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که در خصوص تثبیت با سیمان، با افزایش درصد سیمان از 5 درصد تا 15 درصد میزان جذب آب و اصطکاک به ترتیب حدود 17 و 14 درصد کاهش می‌یابد و با افزایش درصد سیمان از 5 درصد به 15 درصد در مدت عمل‌آوری 3 روزه، مقاومت خمشی، مدول الاستیسیته و مقاومت فشاری به ترتیب حدود 11، 89 و 92 درصد افزایش می‌یابد. در خصوص تثبیت با آهک، با افزایش درصد آهک به 8 درصد میزان جذب آب و اصطکاک به ترتیب حدود 6 و 18 درصد کاهش می‌یابد. همچنین با افزایش درصد آهک از 4 درصد به 8 درصد در مدت عمل‌آوری 3 روزه، مقاومت خمشی، مدول الاستیسیته و مقاومت فشاری به ترتیب حدود 99، 96 و 115 درصد افزایش می‌یابد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که علاوه بر مقدار ماده تثبیت‌کننده، مدت ‌زمان عمل‌آوری در مقاومت فشاری نمونه‌ها مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بافت سنتی خشتی، بلوک خشتی، روسازی پیاده‌رو، مواد افزودنی، معابر روستایی.

عنوان انگلیسی Improving the performance of brick blocks for using on sidewalks and rural thoroughfares using additives
چکیده انگلیسی مقاله Iran is one of the oldest countries in the world in using brick in architecture and construction; most of the architectural structures and rural houses in this country are made of clay; Which has attracted the attention of many tourists; Today, with the advancement of science and technology and the abundance of brick materials and the importance of tourism in Iran, the use of brick block, a method that has played a role in the structures and architecture of the country for many years, has been highly regarded. Since the dark color of conventional pavements, including asphalt pavements, does not match the color of the clay and mud architectural-historical buildings of the village and reduces its beauty; in this study, an attempt has been made to investigate the performance of brick block stabilized with cement and lime in order to use it in paving sidewalks in rural areas with low traffic load. For this purpose, different brick blocks were made of clay-sand soil and fixed with different percentages of cement and lime and then tested for water absorption percentage, compressive strength, flexural strength, slip resistance, and finally the modulus of elasticity. The results showed that in the case of cement stabilization, with increasing the percentage of cement from 5% to 15%, the amount of water absorption and friction decreases by about 17% and 14%, respectively, and with increasing the percentage of cement from 5% to 15% during a 3-day curing, flexural strength, modulus of elasticity and compressive strength increase by about 11, 89 and 92%, respectively. Regarding lime stabilization, by increasing the percentage of lime to 8%, the amount of water absorption and friction decreases by about 6 and 18%, respectively. Also by increasing the percentage of lime from 4% to 8% during a 3-day curing, flexural strength, modulus of elasticity, and compressive strength increase by about 99, 96, and 115%, respectively. Furthermore, the results show that in addition to the amount of stabilizer, the curing time is effective in the compressive strength of samples.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Brick blocks, sidewalk pavement, traditional brick texture, additives, rural thoroughfares.

نویسندگان مقاله زهره غفوری فرد | Zohrah Ghaforifard
Yazd University
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران

محمدمهدی خبیری | Mohammad Mehdi Khabiri
Yazd University
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-5218-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمران و شهرسازی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات