این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
بهداشت و ایمنی کار
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۷۶۷-۷۸۳
عنوان فارسی
تدوین و اعتبارسنجی فاکتورهای ماکروارگونومی مبتنی بر مدل هلدن و کارش: مطالعه موردی در یک صنعت خودروسازی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سیستمهای فنی اجتماعی پیچیده همچون صنایع خودروسازی، نیازمند یک رویکرد درست ماکروارگونومی برای طراحی سیستم کار و پیادهسازی آن طراحی در سطح میکرو ارگونومیک هستند. هدف از این مطالعه، تدوین و اعتبارسنجی فاکتورهای ماکروارگونومیکی مؤثر در افزایش بهرهوری و سلامت و ایمنی کارکنان در صنعت خودرو، بر اساس مدل هلدن و کارش میباشد. روش کار: در مطالعه حاضر، ابتدا فاکتورهای ماکروارگونومیک با استفاده از مستندات و همچنین از طریق مصاحبه با خبرگان تعیین شده و بر طبق مدل هلدن وکارش در چهار گروه طبقهبندی شدند. سپس توسط پنل خبرگان و با استفاده از تکنیک دلفی، روایی محتوایی فاکتورها محاسبه شد و درنهایت از متوسط شاخص روایی محتوایی برای پذیرش اعتبار سنجی و از ضریب کاپای اصلاحشده برای ارزیابی کمی توافق قضاوت متخصصان استفاده گردید. یافته ها: از بین 28 مؤلفه اصلی که در چهار زیرگروه فاکتورهای ماکروارگونومیک مرتبط با پرسنل، واحد/بخش، سازمان و محیط بودند و اعتبار سنجی شدند، درنهایت 19 فاکتور اصلی بهعنوان فاکتورهای ماکروارگونومیک مؤثر در افزایش بهرهوری و سلامت و ایمنی کارکنان، در قالب این چهار زیرگروه انتخاب شدند. همچنین متوسط شاخص روایی محتوایی و ضریب کاپای اصلاحشده به ترتیب 0/901 و 0/90 به دست آمد. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه نشان داد فاکتورهای ماکروارگونومیک را میتوان بهعنوان فاکتورهای اختصاصی و بومیسازی شده در صنعت خودرو جهت افزایش بهرهوری و ارتقاء سلامت و ایمنی کارکنان ارائه داد. این عوامل میتواند بهعنوان مرجعی برای ارزیابی ارگونومیک در صنعت خودرو و حتی صنایع و سازمانها و شرکتهای مختلف دیگر به کار گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فاکتورهای ماکروارگونومیک، صنعت خودرو، مطالعه موردی
عنوان انگلیسی
Development and Validation of Macroergonomic Factors Based on the Holden and Karsh Model: A Case Study in Automotive Industry
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Complex sociotechnical systems, such as automotive industry, require a proper macro-ergonomic approach to design and implement the work system at micro-ergonomic level. The purpose of this study was to develop and validate effective macroeconomic factors to improve productivity, health and safety of employees in the automotive industry based on Holden & Karsh model. Material and Methods: At the first step, relevant documents were reviewed, and then experts were interviewed to identify macro-ergonomic factors. The identified factors were categorized into four groups based on Holden & Karsh's model. In the follow-up phase of the study, then, the content validity of the factors was calculated using Delphi technique in the form of an expert panel. Finally, validity acceptance was assessed using mean content validity index, and agreement between experts was evaluated using modified kappa coefficient Results: 28 main factors were identified and categorized into four subgroups, including personnel, unit /department, organization and environment factors. 19 main factors were selected as the effective macro-ergonomic factors to improve employee's productivity, health, and safety. The content validity index and the modified kappa coefficient were calculated as 0.901 and 0.90, respectively. Conclusion: Macro-ergonomic factors identified in this study can be considered to improve employee's productivity, health, and safety in the automotive industry. These factors can be used as specific context-based criteria for an ergonomic evaluation in the automotive industry, or even be generalized to other industries, organizations and companies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Macroergonomic Factors, Automotive Industry, Case study
نویسندگان مقاله
رضا فضلی | Reza Fazli
Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
عادل مظلومی | Adel Mazloumi
Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
حامد سلمانزاده | Hamed Salmanzadeh
Department of Industrial Engineering, K.N. Toosi University of Technology, Tehran, Iran
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی، تهران، ایران
محمد پوری | Mohammad Pouri
Department of Production Systems, Pars Khodro Company, Tehran, Iran
دپارتمان سیستمهای تولیدی، شرکت پارسخودرو، تهران، ایران
عبدالصمد احمد وند | Abdolsamad Ahmadvand
Department of Safety, Health and Environment, Pars Khodro Company, Tehran, Iran
دپارتمان ایمنی، بهداشت و محیط، شرکت پارسخودرو، تهران، ایران
محسن امینی سراب | Mohsen Amini Sarab
Department of Safety, Health and Environment, Pars Khodro Company, Tehran, Iran
دپارتمان ایمنی، بهداشت و محیط، شرکت پارسخودرو، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-170-10&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات