این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
بهداشت و ایمنی کار
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۹۰۹-۹۲۹
عنوان فارسی
مطالعه کیفی تعالی سازمانی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بیمارستان یکی از سازمانهای اجتماعی مهم در هر جامعهای میباشد که ضعف عملکرد آن باعث تأخیر در درمان بهموقع و پیشرفت بیماری یا مرگ میشود. هدف این پژوهش کیفی، بررسی مؤلفههای تعالی سازمانی بر اساس نگرش مدیران بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران میباشد. روش کار: پژوهش کیفی حاضر در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کشور در سال 1400 انجام شد. دادهها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، از طریق مصاحبه عمیق با 15 نفر از مدیران بیمارستانها جمعآوری و با استفاده از نرمافزار MAXQDA تحلیل گردید. مفاهیم و مؤلفههای موردنظر از مصاحبههای عمیق بعد از پیادهسازی به روش گراندد تئوری استخراج گردید. یافته ها: تعالی سازمانی در بیمارستانها، مؤلفههای مختلفی دارد که میتوان آن را در قالب پارامترهای مدل پارادایمی گراندد تئوری (شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدها) دستهبندی نمود. شرایط علّی (مؤلفههای رهبری، منابع انسانی، استراتژیها و شرایط زمینهایی) شامل مؤلفه منابع و امکانات میباشد. همچنین شرایط مداخلهگر (مؤلفه فرایندها و پیامدها) شامل مولفههای رضایت بیماران و خانوادههایشان، رضایت منابع انسانی، رضایت جامعه و رضایت از نظام سلامت است. در رتبهبندی مؤلفهها، رهبری و منابع انسانی بالاترین اهمیت را در تعالی سازمانی بیمارستانها داشتهاند. نتیجه گیری: برای نیل به تعالی سازمانی در بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید به دو مؤلفه رهبری و منابع انسانی توجه بیشتری شود. مدیران با انتخاب سبکهای مختلف رهبری میتوانند از منابع انسانی متخصص در بهبود وضعیت و ارائه خدمات مطلوب استفاده نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعالی سازمانی، بیمارستان، مدیران، مطالعه کیفی، گراندد تئوری
عنوان انگلیسی
A Qualitative Study of Organizational Excellence in Hospitals Affiliated with Medical Sciences Universities of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: A hospital is one of society's most important social institutions; however, poor organizational performance results in delayed treatment, disease progression, or patient mortality. This qualitative study seeks to investigate organizational excellence in Iranian medical sciences universities from the perspective of hospital managers. Material and Methods: The present qualitative study was conducted in hospitals affiliated with medical sciences universities in Iran in 2021. Data were acquired using the purposive sample method through in-depth interviews with 15 hospital managers and analyzed using MAXQDA software. After transcription, concepts and components were extracted from in-depth interviews using the grounded theory (GT) method. Results: Organizational excellence in hospitals has different elements that can be classify in the form of parameters of the grounded theory paradigm model (causal conditions, contextual conditions, intervening conditions and consequences). In causal conditions, it may include leadership, human resources, and strategies; in contextual conditions, resources and facilities; in intervening conditions, processes; and in consequence conditions, patient and family satisfaction, employee satisfaction, community satisfaction, and health system satisfaction. The findings revealed that leadership and human resources were the two most important factors in achieving hospital organizational excellence. Conclusion: Further emphasis should be made on leadership and human resources to achieve organizational excellence in Iranian hospitals affiliated with universities of medical sciences. By recruiting specialized human resources, managers can consider various leadership styles to improve the current situation and deliver desirable services.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational Excellence, Hospital, Managers, Qualitative study, Grounded theory
نویسندگان مقاله
محمدعلی آدیش | Mohammad Ali Adish
Department of Public Administration, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
روحالله علیخان گرگانی | Ruhollah Alikhan Gorgani
Department of Public Administration, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کریم کیاکجوری | Karim KiaKojouri
Department of Public Administration, Bandar Anzali Branch, Islamic Azad University, Bandar Anzali, Iran
گروه مدیریت دولتی، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
نشانی اینترنتی
http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-170-18&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات