این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
حقوق اداری
، جلد ۱۰، شماره ۳۲، صفحات ۵۹-۹۱
عنوان فارسی
طراحی و تبیین الگوی آوای کارکنان با تاکید بر فرهنگ سازمانی و با میانجیگری توانمندسازی کارکنان (مورد مطالعه: ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب آن بانک در تهران بزرگ)
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش طراحی و تبیین الگوی آوای کارکنان با تاکید بر فرهنگ سازمانی و با میانجیگری توانمندسازی کارکنان (مورد مطالعه: ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب آن بانک در تهران بزرگ) است. پژوهش حاضر توصیفی – اکتشافی و از نظر هدف کاربردی و تحلیل دادههای آن آمیخته بوده که در بخش کیفی، تحلیل مضمون و در بخش کمّی، معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPSS, PLS میباشد. ابتدا متون تخصصی متغیرهای پژوهش مطالعه و سپس با 16 خِبره جامعه هدف که به روش گلوله برفی هدفمند شناسایی شده بودند مصاحبه به روش غیرساختارمند انجام شد. در نتیجه 4 بُعد برای فرهنگسازمانی شامل: مشتری مداری، نظماندیشی، تخصصگرایی و اخلاقمندی؛ 4 بُعد برای توانمندسازی کارکنان شامل: آموزش، پویایی، مسئولیتپذیری و بازخورد و 4 بُعد برای آوای کارکنان شامل: سودمند، بهرهمند، سازگار و انذار، شناسایی شدند. در فاز کمّی نیز جامعه تحقیق 1955 نفر از کارکنان محل اجرای پژوهش بوده که با استفاده از جدول مورگان و شیوه نمونهبرداری احتمالی طبقهای 322 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. بر اساس نتایج، فرهنگسازمانی با توانمندسازی کارکنان و آوای کارکنان؛ و توانمندسازی کارکنان با آوای کارکنان رابطه داشته و ارتباط این متغیرها مثبت و معنادار بود. ضمناً با ارتقاء فرهنگسازمانی و توانمندسازی کارکنان آوای بهرهمند، سودمند و انذار افزایشیافته ولیکن باعث کاهش آوای سازگار میشوند. برازش مدل نهایی پژوهش نیز معادل 573/0 بوده که بیانگر برازش قوی آن میباشد. بر اساس مدل تحقیق، 7/19 درصد از تغییرات آوای کارکنان توسط فرهنگ سازمانی اعمال شده و با حضور متغیر میانجی این میزان به 9/39 درصد افزایش یافته و هر زمان اثر مستقیم و غیرمستقیم دو متغیر پیشبین (فرهنگ سازمانی) و میانجی (توانمندسازی کارکنان) با هم جمع شوند: اثر کل معادل 596/0 شده که نشان میدهد با حضور متغیر توانمندسازی کارکنان 6/59 درصد تغییرات آوای کارکنان توسط فرهنگ سازمانی تبیین میشود که نشاندهنده اهمیت این متغیر میباشد؛ با توجه به نتایج پژوهش پیشنهادهایی نیز ارائه گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بانک کشاورزی، فرهنگسازمانی، توانمندسازی کارکنان، آوای کارکنان
عنوان انگلیسی
Designing and explaining the pattern of employee voice with emphasis on organizational culture and mediating employee empowerment (Case study: the headquarters of the Agricultural Bank and its branches in Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this study is to "design and explain the employee voice pattern with emphasis on organizational culture and mediating employee empowerment in state-owned banks in Iran in order to provide the desired model (Case study: the headquarters of the Agricultural Bank and its branches in Tehran)." The research method is mixed, which in the qualitative part is thematic analysis and in the quantitative part, structural equations were performed using SPSS and PLS software. First, specialized texts of research variables were studied and then interviews were conducted in an unstructured way with 16 experts of the target population in deep semi-structural method who were identified by snowball sampling method. As a result, 4 dimensions were identified for organizational culture including Customer orientation, discipline, specialization and ethics and 4 dimensions for the employee voice, including: useful, beneficiary, consistent and warning. In the quantitative phase, the research population consisted of 1955 employees at the research site that Using Morgan table and stratified random sampling method, 322 people were selected as the sample size. According to the results, organizational culture was related to empowerment and employee voice and also, empowerment is related to the employee voice and their relationship was positive and meaningful. The results also showed that with the promotion of organizational culture, the voice of useful, beneficiary and warnings increased but decreased the consistent voice. The fit of the final research model was equal to 0.573, which indicates its strong fit. based on the research model, 19.7% of employee voice changes are made by organizational culture and with the presence of mediator variable, this rate increases to 39.9% and each time the direct and indirect effects of two predictor variables (organizational culture) and mediator (employee empowerment) together, the total effect is equal to /596 which shows with the presence of employee empowerment variable, 59.6% of employee voice changes are explained by organizational culture, which shows the importance of this variable; According to the research results, some suggestions were made.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Agricultural Bank, Organizational Culture, Empowerment, Employee Voice
نویسندگان مقاله
سیدرضا پورغفاری | seyedreza poorghafari
علیرضا منظری توکلی | alireza manzari tavakoli
سنجر سلاجقه | sanjar salajegheh
مهدی دهقانی سلطانی | mahdi dehghani soltani
نشانی اینترنتی
http://qjal.smtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-56-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات